„Ние сме един абсолютен лидер на производството на фалшификати”, твърди проф. Иля Прокопов – археолог, историк, преподавател по нумизматика и оценяване на монетите.
Петър Божков Влаев е сочен за един от най - големите фалшификатори на културни ценности у нас.
„Минаха много години, интелигентно момче симпатично момче, с богата обща култура”, казва адвокат Веско Георгиев. От два месеца Петър Влаев е в ареста. Арестуван е с още трима съучастници. Сред тях и агент на ДАНС.Задържани са от службите при опит да продадат антично съкровище за два милиона евро.
От 10 години се знае, че това лице изработва фалшификати и никой не го закача. Не го проучва, твърди Емил Александров от ГДБОП. Според обвинението задържаните при сделката на главния път между Симеоновград и Хасково тракийски златен венец, торква или огърлие и две масивни гривни, са най-скъпите находки. Учените датират съкровището от 4 век преди новата ера.
Адвокатът на задържаните Илиян Василев обаче намекна пред журналистите , че откритото съкровище е фалшификат, защото съдържа кадмий. Според учебниците по химия, кадмият е открит през 1817 година - 2300 години след като датираното от тракийската епоха съкровище е било изработено.
Експертизата на съкровището се прави в момента от голяма комисия от учени в лабораторията на Археологическия музей на БАН. Привлечени са и външни специалисти. Преди месец те са изпратили на прокуратурата подробен предварителен доклад, за това кое от съкровището е автентично, за кое има съмнение, че не е, кое се нуждае от допълнителна експертиза.
Пред съда Петър Влаев се похвали, че го е изработил сам. Разказа и как. „Златните предмети са имитации, които аз съм измислил. Венецът е тракийски, а гривните и торквата – персийски стил. Изработени са от злато и сребро. Направени са така да изглеждат стари и антични. След като ги изработя, ги състарявам с киселина", обясни в съдебната зала Петър Василев.
Учените разполагат с методи, които по безспорен начин могат да докажат дадена културна ценност дал ие истинска или не. „Рентгенографията и наноструктурен анализ вече сто на сто показва кристалите става като отпечатък на пръста, веднъж документиран не може да бъде повторен и да стане измама”, отбелязва експертът проф. Иля Прокопов.
Експертите на ГДБОП Преравят градината на Влаев в Симеоновград. Викат общинските работници да се хванат за кирките. В земята намират два бидона с ценности. Както и под замазката на пода в един навес. Експертите сравняват снимки и предмети.
Главен инспектор Емил Александров съобщи, че там са намерени 1500 предмета, още един лавров венец - 280 грама. „За много от предметите си личеше, че са истински и за много то тях, че са фалшиви”, казва инспекторът от ГДБОП. За гривните експертите смятат, че са фалшиви, но венецът от съкровището, според тях, е истински.
Служителите на полицията на и на ГДБОП намират и работилницата на Влаев.
Адвокат Веско Георгиев е защитавал Влаев преди повече от 10 години. В съдебното му досие има една пробация, две условни и една ефективна присъди. В затвора влиза през 2010-та за разпространение на фалшива двайсетолевка.
Веско Георгиев, адвокат: „Твърдението, че е открит венец от втори век преди Христа, на органите на досъдебното производство, не ме изненада. Общо взето от нашия край всичко е от втори век преди Христа. Това са реплики и не е истинско, убеден съм, че той го е правил, няма как. Нали сте сигурни, че хубавото истинско не остава на пазара в Симеоновград и в Хасково. Да ви кажа ли как се състарява – слага се в агресивна среда, обикновено фекалии, и много бързо за един месец става втори век преди Христа”.
Петър Влаев явно е човек с чувство за хумор, има на свое име регистрирани няколко фирми. Една от тях с името „Секира”. С предмет на дейност покупка на стоки с цел да бъдат продадени в преработен или обработен вид.
Големите експерти на културното наследство са категорични - от България произлизат едни от най-добрите, най- популярните и най-продаваните фалшификатори на културни ценности в целия свят.
Главен инспектор Ангел Папалезов, КИЦ на ГДНП обяснява: „ Случвало се е не само на мен, но и на всички колеги, като влезем на някой адрес, ведно с антични монети и предмети, да изземем и фалшиви предмети. Това се случва, защото криминалният контингент се занимава не само с автентични предмети, все повече се добавят предмети изработени от фалшификатори в Турция или в Близкия изток, в Гърция дори. Навсякъде на Балканите и в Близкия изток се изработват и фалшификати. Според оперативните данни сме на мнение, че фалшификатите стават повече от автентичните неща. Това се държи на факта, че в България иманярството е в огромни и се намират все по малко предмети. Така се те се принуждават да пускат в обръщения фалшификати. България на глинени предмети сме едни от най- добрите фалшификатори. Много добре ни се носи славата не само на Балканите, но и в централна Европа за монети. Имаме класически случаи на измами от българи на западните аукциони”.
Фалшифицирането и продажбата се наказват единствено административно. Когато по досъдебно производство се иземе фалшификат, образуваното досъдебно производство се прекратява.
Имахме случай с едни ритон в Дупница. Експертизата доказа, че е фалшификат и сделката се прекрати, а фалшивият предмет беше върнат на продавача като художествен предмет. Беше отрегистриран производител, който е в Нови пазар, той си беше издал надлежно фактура и имаше опит да се извърши измама с този предмет. В момента, в който го иззехме, експертизата показа че е фалшив”.
70 на сто от археологическите обекти, които са в оборот на черния пазар, и които заминават за Западна Европа, са фалшификати, а от самите произведения, антиквари и галеристи казват, че около 30 на сто от предметите, които им се предлагат, са фалшификати.
Има десетки такива работилници в София, Стара Загора, Видин, Велико Търново. Почти няма голям български град, който да няма добър майстор на ментета в археологическата част и на съвременните. От 2014 година искат промени в Закона за производителя и за експертите, които издават неправилно становище. И за търговец, който знае че продава фалшификат.
25% от иманярите минават през дилъри на средно ниво, после на международно. Изнасят се от канали навън и в Западна Европа може фалшификатът може да се купи законно – издава му се документ и че е купен в аукцион и след това, с този документ, може да си го внесе в България и да го регистрира.
Повечето фалшификати стигат до Австрия, някои минават и през интернет сайтовете. В испанския случай се продават през ибей, като плащанията стават чрез пей пал системата.
Професор доктор Иля Прокопов е един от най-големите специалисти нумизмати по фалшиви монети, бил е експерт на най-голямата частна банка по откупи, директор на музей, сега преподава на професионалисти именно тази специалност - на оценителство на монети, оценка и експертиза на културни ценности.
Проф. д-р Иля Прокопов, професор в РИМ- Кюстнедил, преподавател в ЮЗУ Благоевград: „Фалшифицирането съществува откакто съществуват пари и ценности. Това са два процеса неизменно свързани опита - единият да контролира сеченето на пари, а другият да го излъже. На всяко второ дело има фалшификати. Понякога има изключително ценни фалшификати – едните създават среда и маркират другите.
Нашите фалшификатори създават не само едното, а и двете, а създават средата. Те фалшифицират абсолютно непродаваеми неща. Като се разкрие всеки вижда – грънците са оригинални. Фалшификаторите смилат стара патина, смесват я с лепила, намазват фалшификатите, изобщо творчество….В САЩ и Канада има изнесени няколко хиляди матрици, които работят и стават известни".
Последните тенденции са масовите фалшификати да се изкупуват от азиатски дилъри. Още по-опасно е, когато фалшификати отиват в съседни държави и се откриват в кавички като техни културни ценности, с цел да се подмени историята. Такива случаи също е имало.
Ако за американците Рим е светая светих, в останалите страни не се гнусят от нищо, което би било уникат от чужда земя… и сами му се радват.
Професор доктор Иля Прокопов: Има си служби, които работят в ерозия на нашата идентичност в полза на своите интереси. От нашия Балкан бяха изнесени от ръкатки и котлета и отидоха в други страни – те отиват в домовете и след едно поколение ще отидат в музеите, като наследство на техните дядовци. Може и от хубава снимка да се приготви матрица. Може да бъде направена матрица на бронз, на стомана, на преса…Другият начин е гравиране на матрица в лице и в гръб. В България имаме няколко такива майстори. Тази технология използват някои които искат да се разпишат големи майстори.
Другият начин е отливането. Правят се отпечатъци, има директно отливане от бронз, сребро …Има и друг маниер - отлива се матрица от бронз, докато с него започнат да секат на преса монети”.
Професорът показа фалшивите монети - римски и гръцки, по които обучава студентите. Много от тях - доброволно дарение от колекционери или наследници на колекции.
Това е отсечено от български гравьори и се продава по света като тасоска тетрадрахма.
Има чудесна патина, защото фалшификаторите са намерили оловни топчета на няколко стотин години и директно секат върху тях. Това също е българско производство. Но ако се направи анализ на метала, ще видите, че е съвременно сребро, което не пречи на германски аукцион да продаде няколко стотин бройки като истински.
Това е отливка – александровка драхма, а това е късно римска монета, слепена от две тънки липси. Цялата история на Тракия е възпроизведена от българските майстори на фалшификатори”.
Фалшификатори България е дала и в областта на изобразителното изкуство.
Главен инспектор Ангел Папалезов, ГДНП: „Шопи на пазара в София". 1935 година е правена снимката, а това е картината нарисувана от Морозов и продадена на един колекционер – пак „Шопи на пазара”. И той я включил в изложба. Така се оказа картина, която е рисувана през 1920 година по снимка от 1935.
Това е картина на Златю Бояджиев, която ние изисквайки експертна справка от НХГ, много се изненадаха, защото това е картина, която се намира в техния фонд. И си играхме с фондовиците на НХГ да открием петте разлики в картината.
Фалшификаторите са толкова арогантни и нагли, че фалшифицират картини от фондовете на музеите. Колекционерът, който искаше да я купи не искаше да стане тъжител. Беше дал капаро 500 евро. Искаха й 7 хиляди евро.
Тука задържахме едни фалшификатор – взел стари бракувани рамки и вътре сложил свои произведения. Прави опити да ги продаде като автентични на Майстора. Той по рамката, и това което пише на плочката, си рисува произведенията и ги влага в самите рамки”.
За да спре потока от фалшификати, службите искат промяна на наказателния кодекс и закона за културното наследство. Колекционерите - свободен пазар.
А въпросите, на които досега никой не е отговорил са: защо в България няма регистър на фалшификатите, защо няма оценка на националното богатство и защо то не е застраховано.