eSports: Следващата цел на големите клубове
Понякога обаче флиртът им със света на компютърните игри завършва с Game Over...
  • Последни
  • Най-четени

Коментари: 0
  • 4
    0
2111519369.jpg
Снимка: Reuters

Може да е само игра, но за Методи Шуманов това е най-великата игра. Авторът пише за футбол, football и fußball, включително и по страниците на "Гардиън", FourFourTwo и 11Freunde. Тази година е част от магистърската програма "Спортен маркетинг" към университета на "Реал" Мадрид, даваща ексклузивен достъп до кухнята на един от най-богатите клубове в света...

"Манчестър Юнайтед", "Барселона" и "Реал" Мадрид не са просто свръхпопулярни футболни отбори. Те са изключително успешни компании за мултимилионен бизнес. Но днес всички тези суперклубове се страхуват. От бъдещето. Страхуват се, че в момента расте поколение, което предпочита футболните компютърни игри пред истинските мачове. Генерация, за която включително да наблюдава двубой чрез технологията за виртуална реалност е по-голяма тръпка, отколкото да отиде на стадиона. А маркетинг магьосниците на футболните гиганти се опитват да намерят начин, по който да спечелят най-младите си фенове...

2111519368.jpg
Снимка: Reuters

За мнозина най-прекият път към сърцата на днешните тийнейджъри минава през eSports. Компютърните игри винаги са се радвали на огромна популярност, но днес те вече са на съвсем друго ниво. Не става дума само за забавление, а за организирането на състезания в различни точки на планетата (особено в Азия), които през тази година са генерирали глобална онлайн аудитория от над 300 млн. души. За 2017 г. оборотът на индустрията с електронни спортове надхвърля 500 млн. евро. Очаква се през 2020 г. сумата да достигне 1 млрд. евро, а зрителите да бъдат над 600 млн.

И тъй като едни от най-популярните компютърни игри са футболните, големите клубове искат своя дял от пая. Колкото може по-голям и колкото се може по-скоро. Редица тимове, сред които ПСЖ, "Шалке 04", "Аякс" и "Волфсбург", вече имат своите eSports отбори, привличайки най-добрите геймъри. Според президента на ПСЖ Насер Ал-Хелаифи навлизането в този бранш е част от стратегията на клуба му за установяване на дигитална доминация. За тази на терена трябва да се погрижат Неймар и Мбапе, за които френският гранд ще плати общо 400 млн. евро.

2111519371.jpg
Снимка: Reuters

От "Манчестър Сити" може да са следващите със свой тим, докато в "Реал", например, предпочитат да наблюдават ситуацията отблизо, без да навлизат все още на този пазар. Причините са две – първо, от настоящия европейски шампион смятат, че бизнесът с електронни спортове тепърва ще се развива и е далеч от достигането на максималния си потенциал. И второ – една прибързана стъпка може по-скоро да навреди на излъскания имидж на тима, отколкото да помогне за популяризирането му. Така например един от отборите, състезаващи се в испанската eSports лига, се казва "Нинджи с пижами". А от PR отдела на "Реал" не искат дори да си помислят какво би се случило, ако дигиталната версия на Кралския клуб загуби от въпросния съперник...

Подобен горчив опит вече трябваше да преглътнат в "Шалке 04". Германците станаха едни от първите тимове с подобна инвестиция, но впоследствие техният отбор... изпадна от виртуалната Бундеслига, превръщайки се в обект на подигравки от страна на противникови фенове. Още по-тежка се оказа съдбата на електронния "Бешикташ". След като се сбогува с компютърната Суперлига, шефовете на футболния клуб се вбесиха до такава степен, че го разформироваха. Доказателство, че когато не си подготвен за капаните на нов бизнес, играта често завършва с Game Over.

  • 4
    0
Още по темата
0 Коментара
  • Най-старите отгоре
  • Най-новите отгоре