Фалшивите новини са отровните гъби, те в момента са повече от останалите. Това коментира в студиото на „Тази събота” главният редактор на онлайн изданието „Медиапул”. То започна онлайн кампания срещу измислените и манипулативни материали в интернет под надслов „Ти си това, което четеш”.

Кампанията включва и генератор на фалшиви новини, който показва колко лесно е да създадеш комбинация от стряскащо заглавие и снимка, с която да подвеждаш хората.

Какво представляват фалшивите новини? „Това са такива новини, които не отговарят на реалността, всяко нещо, което се отклонява от факта, или е полуистина, или лъжа – така или иначе вече подвежда и изкривява реалността”.

Каква е целта? Пиар специалистът Александър Христов откроява две основни  - чисто икономическите подбуди на някои от по-малките сайтове и опитите на по-големите да обслужват политически и геополитически интереси.

 „Аз не съм виждал фалшива новина, която да е хубава, всички фалшиви новини са лоши, опитват се да предизвикат негативна реакция (…) Започваме да живеем в ситуация, в която фалшиво се създават някакви опасности, това създава повече тревожност, повече негативни реакции помежду ни”, допълни той.

Георгиева даде пример с историята с манипулираните голи снимки на училищния директор Асен Александров: „1-2 медии пускат тази информация с манпулираните снимки и всички останали започват да го тиражират (…) В социалните мрежи дамгосват човека”.

Тя посочи, че прокуратурата установила манипулацията, но не стигнала отвъд обяснението на вестника първоизточник, че „неизвестен мъж е донесъл на ръка снимките в редакцията”. Нямало и последици за написаното в някои сайтове – че експертиза уж била доказала, че кадрите са истински, че имало и други, с участието на любовница и т.н.

„Институциите в България имат принос за това тотално влошаване на медийната среда, което доведе до катастрофални последици за публичната среда – границите са толкова размити, хората са загубили преценка кой, какво и защо”, отбеляза главният редактор на „Медиапул”.

По думите й институциите се държат с всички медии еднакво: „разпределят им се еврофондове и по този начин допълнително се подхранва лъжата, допълнително се подхранва отравянето на публичното пространство”.

Според Христов институциите няма как да се справят с фалшивите новини и затова отговорността трябва да падне на плещите на читателя. „Фалшивите новини са толкова значими, защото имаме възможност да ги споделяме”, категоричен бе той и призова да спазваме малко по-голяма информационна хигиена.

Казано на по-прост език – когато прочетем нещо смущаващо в интернет, нека не бързаме да я споделяме с приятелите си, а първо да видим на кого се позовават авторите, дали знаем имената им и дали има информация за собствеността на медията и ясен начин за контакт с нея.