Фотографът Ивайло Петров успява да улови не само лицето на своите модели, но и характера им. Той показва това в изложбата си „Отвъд портрета”.

"Полетът на Икар" с актьора Леонид Йовчев в главната роля безспорно е една от най-впечатляващите фотографии в изложбата на Ивайло Петров. Следва "съвременната битка" и серията "модерният светец".

В изложбата "Отвъд портрета" Ивайло Петров е събрал най-добрите си снимки от последните две години. На тях виждаме познатите лица на Деян Донков, Койна Русева, Ицко Финци, Йордан Йовчев, Джон Лоутън и Атанас Атанасов.

„Когато видях сега тук портрета - не мога да си спомня събитията, които тогава са съпътствали личния и професионалния ми живот, но откривам нещо, което за мен е много ценно, като че ли опознавам нещо друго от себе си.

Тук е запечатан един миг. Нашата работа е по-различна, актьорската. Но гледайки сега портретите на другите свои колеги, и на Деян и на Йосиф Шамли, на Бинев, като че ли опознавам някакви други страни от характера им, от личността им по-скоро. Ивайло има такава способност да те накара да се отпуснеш до такава степен, че да отвориш черупката, да станеш, както казва Хамлет, гол и сам пред едно око, което дори не забелязваш”, каза актьорът Атанас Атанасов.

Ивайло разказва, че получил първото си фотоапаратче като подарък от баща му в 11 клас. Тогава тичал и снимал пейзажи, но днес мисията му е друга.

„Първо имам някаква идея, нещо, което имам предвид да направя и чак тогава започвам да мисля кой човек би бил подходящ, за да я изрази по подходящ начин и то това всъщност е една от причините да кръстя цялата експозиция "Отвъд портрета", защото на практика всички тези идейни и концептуални кадри, да ги наречем, те не са портрет на човека в традиционния смисъл, който е класическото разбиране за портрет. Те са по-скоро портрет на някаква моя идея и представа за нея”, обяснява Ивайло Петров.

За да бъде облечена тази идея не само в кадър, но и да изглежда по този креативен и нестандартен начин, на Ивайло помага Емануела:

„В конкретния случай идеите са на Иво, аз му помагам да оживеят, където е нужно режисираме нещата заедно, където има много хора как да са позиционирани правилно в кадър, предварителната им подготовка. Когато кадърът е заснет, аз участвам в неговата обработка и това оживяване, което се получава вече с програмите, с които работим, допълваме нещата да изглеждат като един хомогенен кадър”.

„Този кадър като продукция е голям, труден е, не става лесно, а пък понеже е мой личен проект на практика аз трябваше да си осигуря всичко по него... броните са истински, колата ми беше клекнала, много тежат, а как съм ги качил до 4-ия етаж е частта от историята, която не искам да си спомням. А момчетата беше супер забавно, защото ние правим една сцена, която е абсурдна в своята същност, но в момента, в който направим пауза, те отиват отзад и правят същото нещо, което трябва отпред, но наистина си ги пускат във „Фейсбук”, разказва Иво.

Работата му става по-популярна след като миналата година неговите "портрети на срама" обиколиха социалните мрежи. Спомня си, че тогава искал да снима свой приятел - шампиона по каяк Борис Недялков в гребната база във Видин.

„Когато видях за какво става дума там, бях просто искрено потресен - чакай, чакай, верно ли наистина тренирате тук, и той каза: Да, всеки ден… но самите условия бяха пълен потрес, баните, съблекалните, това е ужасно и трябва да го покажа по някакъв начин.

Аз исках да портретувам вече успешни хора, хора, които са направили нещо в тези условия на мизерия, защото ми се стори като потресаващ контраст цялото това нещо и исках да го покажа така”, спомня си Иво.

Изложбата "Отвъд портрета" може да видите във „Виваком Арт Хол” до 5 декември.