Управляващите се готвят да легализират платеното паркиране в София, след като години наред то бе незаконно. За целта ГЕРБ и Реформаторският блок внесоха промени в Закона за движение по пътищата.
С тяхното въвеждане се дава право на общинските съвети да определят цена, а не такса за почасово паркиране. Сега в закона е записано "такса", но не е ясно дали тя е според Закона за местните данъци и такси - тоест нейният размер да се определя според разходите за предоставяне на определена услуга. Ако тя е такава, то парите от паркиране трябва да отиват в общинските бюджети.
Липсата на достатъчно места за оставяне на автомобилите създава проблеми в почти всички големи градове в Европа, заради което платеното използване на места за колите е въведено в доста столици. В България е най-ниската цена – 2 лева.
Лондон е градът с най-висока такса от почти 6 евро за час. В английската столица живущите в платените зони заплащат абонаментни карти. Всяко районно кметство определя тарифите, но те варират в зависимост от квартала и вредните емисии на автомобила - между 165 и 280 евро годишно за кола.
Има и изцяло забранени за паркиране зони. Абонамент се издава на собствениците на жилището. Необходимо е, както и в София, да бъдат платени всички местни данъци и такси по местоживеене.
В Париж паркирането в центъра струва близо 4 евро на час. В столицата на Франция има общо 160 малки зони за паркиране.
Безплатно е паркирането през уикендите, празничните дни, както и през месец август. За да получи карта за паркиране, парижанинът трябва да удостовери, че живее на адреса, а колата му трябва да бъде регистрирана там.
В Париж обаче паркирането в подземни гаражи ще ви излезе доста по-скъпо с цената си от близо 10 евро на час.
Платено е паркирането и в Берлин. Хората там могат да паркират автомобила си, след като са доказали с необходимите документи, че пребивават на адреса и са собственици на колата.
Отделните райони отговарят за издаването на винетките, като стикерът струва 20 евро и важи за две години. Престоят за останалите хора, които не живеят в тези райони, се таксува на 15 минути и струва между 0.25 и 0.75 евро и достига до 3 евро на час.
Ако паркирате в централната зона на холандската столица Хага, трябва да сте готови да извадите до 5 евро на час. Като паркирането в подземни и надземни гаражи е на същата цена. Освен, че таксите за паркиране в центъра са високи, и глобите за неправилно паркиране в центъра са едни от най-жестоките в Европа.
59 евро за неправилно паркиране, а ако паяк ви вдигне колата, това ще ви струва 306 евро. За всеки 24 часа на наказателен паркинг се броят и по още 25 евро.
В Рим са решили проблема с притока на коли в центъра. Месната управа е обособила историческия център в „Зона за ограничено паркиране”. Зоната е с видеоконтрол като в нея се допуска само масов градски транспорт и таксита. При нарушение глобите са високи.
Изключение се прави само за живущите в тази зона и паркоместата с платен абонамент. Като в града има и платени зони за паркиране. Таксите са най- високи в центъра и намаляват към периферията.
Копенхаген е разделен на „Pay and display”- или иначе казано „Заплати и покажи”. В тези зони купуването на билет е автоматично и се осъществява чрез специален автомат.Градът е разделен на три тарифни зони- червена, зелена и синя, за които таксита са различни.
Няма място
От посочените примери става ясно, че София е най-евтиния град от гледна точка на паркирането в центъра. Проблемът с паркоместата обаче е изключително тежък и редовно хората са принудени да обикалят дълго време по улиците докато намерят къде да оставят колата си.
От центъра за градска мобилност обясняват, че свободни места в зоната има достатъчно, дори в пиковите часове. И се хвалят, че с въвеждането на „синята” и „зелената” зона, трафикът в центъра е намалял значително.
„Златната кокошка” на Общината
По думите на депутата от Реформаторския блок Вили Лилков, законопроектът няма да окаже влияние на цените. Не развързваме ръцете на нито една община да се превръща в търговец, каза той.
Столичната община е „престъпник”, контрира обаче депутат от БСП Георги Кадиев. Таксата за „синя” и „зелена” зона в София за миналата година е донесла 22 млн. лева приходи, а разходите са за 11 млн. лева.
Това означава, че таксата трябваше да падне два пъти. На всичкото отгоре всички пари отиват в Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Два пъти искахме одит на дружеството, два пъти ГЕРБ блокира в СОС инициативата, обясни Кадиев. Според него има потенциал тази дейност да се превърне в „златна кокошка”.