Сцени като от филма „Топ Гън” ще „разцепят” небето над Пловдив през следващия месец. Българските асове от изтребителната база в Граф Игнатиево се подготвят за въздушни боеве срещу американския Ф-16, които могат да се видят само в киното.
Граф Игнатиево става арена на въздушни схватки през следващия месец. Пребазирането на част от авиобаза „Авиано” ще започне още в края на март, а през април за съвместни тренировъчни полети пристигат и високотехнологичните изтребителите. От Италия ще дойдат безпрецедентно за новата ни история число военен персонал и техника на съюзническа армия.
Въздушните тренировки ще се проведат на фона на заявката на военния министър за покупката на „нови” изтребители. Преди ден в Кюстендил Аню Ангелов заяви, че се обмисля закупуването на осем самолета втора употреба. Добави, че ведомството му е получило изгодни оферти. Конкурсът ще стартира следващата година, за която ще бъде отделен по-голям бюджет за въоръжените сили.
Евентуалното купуване на нови изтребители не е обвързано директно с отпадането от въоръжение на ветерата от Студената война - МиГ 21, но от следващата година България ще остане с ескадрила изтребители по-малко. Дори и да се стигне до покупка на нови самолети, те ще влязат в употреба след 2015 г.
Обучението, което ще се проведе, е съвместна тренировка с военновъздушните сили на САЩ в Европа и е планирано от миналата година. Няма връзка със сегашните събития от Близкия изток, обясни командирът на трета авиобаза в Граф Игнатиево ген. Цанко Стойков.
Българските пилоти на МиГ-29 ще бъдат тествани срещу американските Ф-16 от Авиано. Проверката ще представлява маневрен въздушен бой по двойки. Стойков добави, че ще се тренират нови тактики в подобни битки, тъй като компонентите на самите самолети са познати добре на пилотите.
С това учение българската изтребителна авиация възстановява отдавна загубена подготовка. Някои от елементите в предстоящите съвместни полети не са изпълнявани в България от близо 10 години. Част от упражненията пък са толкова натоварващи, че летците действат буквално на предела на човешките възможности.
„Това е най-ценната подготовка за един летец, истинска изтребителска подготовка. Всеки въздушен боец се стреми към подобни упражнения, защото те са като венец на усилията му. Подготовката е и като езотерично познание - няма как да го получиш, ако не ти го дадат, и то с желание”, казва зам.-командирът на трета авиобаза полковник Димитър Петров.
Той обяснява, че тренировките са нужни, защото никога не може да се разчита на 100%, че една ракета ще порази цел на 120 км. „Срещу тази ракета има човек в самолета и той ще направи всичко възможно да оцелее. Би могъл да я излъже, а когато го направи ще излъже и втората и третата. Тогава битката става между двамата пилоти”.
При маневрения въздушен бой всеки самолет се старае с поредица от изненадващи маневри да унищожи другия. Още с вертикалното излитане на изтребителите в кабината се създава претоварване от 4,5 G - това означава, че тялото става четири пъти по-тежко. При някои задачи претоварването в самолета може да достигне 9 G. Така в кабината 80-килограмов човек ще усети тежест върху тялото си от 720 килограма.
Въпреки атрактивния си характер, съвместните българо-американски полети не са с цел демонстрация и ще минат без авиофенове. Всичко това се прави, за да се подобри подготовката на летците по охрана на въздушното пространство. От приемането на България в НАТО изтребителната база не е прекъсвала денонощното бойно дежурство по охрана на въздушния суверенитет на Алианса.