Прометей, познат ни от древногръцката митология, се оказа поредната придобивка в македонската история. Статуя на най-новия античен македонец се появи в центъра на Скопие до тази на Александър Велики и цар Самуил. Изненадващо Прометей осъмна с ... гащи, а в Скопие ще копаят тунел до сградата на правителството.
Проектът „Скопие 2014" започна преди 2 години като опит на македонското правителство да сложи край на историческите дебати на Балканите. И в момента по проекта се изграждат паметници, фонтани, църква, музеи, административни сгради, триумфална арка и дори нов мост. Освен статуи на Александър и император Юстиниан, като част от проекта бяха издигнати статуи цар Самуил, изписан с „о”, Кирил и Методий, Климент и Наум, Гоце Делев, Даме Груев и много други.
Всичко това във време на финансова криза и безработица между 30% и 40%. Всичко това в центъра на македонската столица.
„Центърът на Скопие прилича на Дисниленд или парка на Астерикс в Париж. В цялата останала Македония няма нито пътища, не се случват никакви културни събития... Работи се, според мен, за една идейна карикатура на главния град на република Македония”, каза Любчо Георгиевски, министър-председател на Македония 1998 – 2002.
Основна движеща сила на тези строежи е т.нар. „антиквизация” - опит за обединение на мултиетническа Македония около общи, антични корени.
На фона на този мащабен декор за гостите на Скопие остава логичният въпрос: „Защо на някого в XXI век би му хрумнало да строи в бароков стил?
„Площадът в бароков стил пред най-голямата католическа катедрала ”Св. Петър” в Рим е копие на площада в Джараш, изграден от македонски архитекти при похода на Александър III Македонски. Куполите на Сант'Иво ала Сапиенца или на църквата, където са четирите фонтана на познатия архитект Боромини, са всъщност копия на архитектурата, която македонизмът, който се нарича елинизъм, строи в Петра”, отговори архитект Вангел Божиновски, който е един от авторите на проекта в Скопие.
Архитект Мирослав Гръчев е познат в Македония като автор на националното знаме. Преди да стане преподавател в Скопския университет, Гръчев създава градоустройствения план на Скопие и е кмет на централната столична община.
„Обяснението е меко казано малоумно! Тези, които имат зорко око или образование, като гледат тези неща или се смеят, защото не искат да покажат съчувствие и апатия, или го приемат все едно е умрял близък и ми изразяват съчувствие. Идеята на тези сгради е да създадат нов облик, театрален облик за бърза промяна на националната идентичност”, каза Мирослав Гръчев.
Тези изказвания станаха повод събеседниците на bTV официално да бъдат заплашени с конфискуване на имуществото и дори затвор за национално предателство.
И въпреки гласовете против, няколко месеца по-късно стана ясно, че македонската държава няма намерение да спира мащабния проект и издигна нов, 28-метров паметник на Филип II. Също както статуята на Александър Велики и в неговата основата беше изграден специален фонтан.
Най-скандалният паметник сред античните местни герои обаче се оказа фигурата на древногръцкия Прометей.
Вместо светлина и познание статуята на героят, който според митологията дал на хората огъня, донесе сериозни главоболия на автора й - Томе Аджиевски.
Три седмици след поставянето на фигурата в скопския парк „Жена борец", част от мемориалния комплекс в памет на падналите герои, скулпторът беше принуден да облече титанът от древногръцката митология.
Паметникът, който подозрително прилича на световноизвестния Давид на Микеланджело, изненадващо вчера осъмна с гащи след изричното настояване на централната столична община и феминистки организации. Причината - позлатените прелести на Прометей смущавали гражданите, излезли на разходка.
В Скопие обаче съвсем няма да се ограничат с обутия Прометей. Съвсем скоро предстои на централния площад мястото си да намери и 30-метров паметник на Майка Тереза, а под земята да бъде изкопан подземен път от сградата на управляващата партия ВМРО-ДПМНЕ до няколко от съседните внушителни постройки от проекта „Скопие 2014". Причините и смисълът на подземното строителство все още остават неизвестни.