Всички познават традиционните светлини на светофара в червено, жълто и зелено. Кой обаче поддържа тези светлини, кой почиства светофарите и се грижи за добрия им вид?
 

Единствените служители в Бургас с този ангажимент са Димитър Рашев и Костадин Янчев. Тяхната работа е поддръжката на светофарите на територията на общината. Митко и Коце са двойка, която също като полицаите винаги се движи в екип. Тяхната длъжност обаче не е към структурата на КАТ, а към общината, макар ежедневно да работят с местните катаджии.
 

"В тясна връзка се ме с тях, постоянно по телефона. Те ни звънят за повреди изгорели крушки от общината”, каза Димитър.
 

"Светофарни техници ни водят "поддръжка на светофарни уредби”. Специфична професия - да се учи в някое училище няма. В Бургас са някъде около 38-39 светофара общо. Най-неприятни са около големите кръстовища”, допълни Костадин.
 

Работата на Митко и Коце далеч не е само за чистият вид на светофара, а най-вече инсталацията, лампите и изправността на часовниковия механизъм на системата. Споделят, че работата им понякога е свързана с куриози, а понякога с доста нерви, особено при студ или дъжд.
 

"Обувките ни мокри, хлъзгал съм се, падал съм. Има случаи когато се хващам, говорим с колегите, някоя крушка е гръмнала, аз не виждам, хващам жичка, удрял ме е тока, скачам от стълбата", разказа Митко.
 

"По-куриозните случаи са, когато не е работил светофарът и в момента на пускането на червеното и колите набиват спирачки и свирят”, каза още Коцето.
 

"Преди две години на Коледа хората празнуваха, аз бях долу на ж.п. гарата на светофара. Имахме късо. Три дена си изкарах там”, спомни си Димитър.
 

След толкова години емоцията в работата е донесла дори и прозвища на специалистите.

"Митко Светофара ми викат, аз не се сърдя това работя, харесва ми. Даже ми харесва вече, преди се дразнех но сега”, категоричен е единият младеж.
 

"Харесвам си я работата, вече почти 11 години го работя това нещо”, признава другият.

Митко и Коце вече мечтаят за работно място в офис на компютър. Те вярват, че с модернизирането на светофарите и еволюцията в електронните системи, това е напълно възможно.

"Качеството е подобрено, няма крушки, има лед светлини, които им дават до 10 години гаранция. Сега в момента монтирахме GPS на светофара и на две линейки, и на два автобуса, които, когато приближат, им пускат зелени светлини. Нашата професия има доста голяма история. Първият светофар е поставен в Лондон през 1868-а, работел е на газ”, разказа Димитър.

С идването на лятото идва натоварен сезон и за Митко и Коце. Двамата си пожелават по-малко произшествия по пътищата и по-малко аварии в светофарната мрежа.