Група шведски делтапланеристи, водени от български инструктор, превзе синевата над Беклемето. Какво е усещането да се рееш във въздуха?

"Игра с децата на слънцето - топлинните лъчи или т.нар „термики"- така българинът Огнян Угринов, дългогодишен инструктор по делтапланеризъм в Швеция, описва приключението да полетиш с крилете на вятъра.

„Много хора ме питат какъв е адреналинът. Адреналинът е в началото - след това се гледа малко по-професионално. В смисъл такъв, човек лети, за да се качи нагоре. Гледката е невероятна естествено”, разкри той.

Оги живее в Швеция, но от 1992-а насам заедно с група шведски делта пилоти не пропускат през топлите месеци да полетят над България. Този април са избрали да превземат небето над южната част на Балкана. Отправната точка - 1200 метра надморска височина и старопланински склонове, огрени от слънцето.

„България е интересна с това, че има много разнообразен терен, и фактически тук е лесно да се лети на планинско летене. Планинското летене изисква малко по-различна техника от равнинното летене. Да речем, когато летим, равнинно летене го летим в Швеция, понеже там е плоско”, обясни Угринов.

Рой Артиниан лети едва от две години, а у нас е за първи път: „Трудно е да се обясни, но най-просто казано - в полета сме аз и природата, които трябва да работим заедно", заяви той.

Сред гастролиращите делтапланеристи е и Хокън Андерсън - един от двамата най-добри шведски състезатели в дисциплината. Въпреки че у нас всяка година идва с приключенска нагласа, не спира да се вълнува от световния рекорд в безмоторния полет - изминатите 716 км от негов колега.

„Бил съм в Италия, Испания, Австрия, Франция, но България е много, много добро място за делтапланеризъм. Времето, големите планини наоколо... И добрата храна също”, споделя на свой ред Маркос Ленквист.

„Едно хубаво крило от хубав пласт с пълната екипировка струва някъде да кажем към 5 000 – 5 500 евро. Но с него може да се лети 20 години. За тези пари човек не може да си купи самолет", допълни инструкторът по делтапланетизъм.

Доза адреналин внася и рискът при всеки полет. Но той е премерен, казват делтапланеристите ако си на „ти" с метеорологията.

„С гръбен вятър не се излита, когато сме в планината, защото тогава няма как да се надбяга. Не се лети, когато времето е лошо”, подчерта Угринов. И допълни: „Естествено, всяко нещо , което лети, има риск. Но аз мисля, че да се кара по земята е по-опасно... Но най-сигурното летене е на сън, там няма опасност”.