Традиционно сезонните разпродажби ни примамват с агресивни послания за драстични намаления, включително и до 90%. Истински или фалшиви са те и защо масово говорим, че у нас намаления няма?
„Черен петък” на Запад
Т.нар. „черни петъци” в Щатите често водят до истински битки. Посланието за най-ниска цена, само сега и в момента, въздейства по уникален начин върху психологията на потребителя.
На подобно нерационално повeдение се поддават хора, които са с по-занижена самооценка или които са притеснени финансово. Подобни големи намаления са сравнително нов подход сред търговците в България и поради тази причина се създава недоверие към големите намаления, но това е нещото, което ни спасява от разточителен пазар.
Как пазаруват жените и мъжете?
Жените са тези, които са склонни да пазаруват повече. Те често правят емоционални покупки, възприемат пазаруването като удоволствие и често имат интерес към модата.
Способността на жените да пазаруват много се дължи предимно на полът им и социалните роли, предписани на жената. Тези роли ни дават правото да се грижим за дома и за членовете на семейството, което предполага по-голямо пазаруване.
Мъжете имат ограничен интерес към пазаруването. Те са по-рационални, пазаруват обикновено по задължение, често спестяват пари и имат слаб интерес към модата.
Когато има намаления мъжете пазаруват с идеята, че наистина могат да спестят, а жените разсъждават, че по този начин могат да купят повече артикули.
Какви са триковете на българските търговци?
Екип на bTV провери какво се случва на българския пазар в разгара на сезонните летни намаления. Борбата за клиенти е жестока, а капани не липсват, установяват от Комисия за защита на потребителите.
Проверяващите посещават магазин с надпис „Шок цени” и намаления до 70%. По закон намалените стоки трябва да бъдат разположени на отделен щанд, за да не объркват клиентите. В този магазин обаче те са навсякъде.
Какво установи проверката на bTV вижте във видеото:
„Винаги съветваме хората да не гледат процента на намаление, а да сравняват цените, защото тази техника за манипулация разчита, че човек се изкушава от процента и забравя за стойността на продукта”, пояснява Богомил Николов от „Активни потребители”.
Според Рая Попова от Българската ритейл асоциация намаленията по магазините обикновено са истински. По думите й ако на една витрина пише „до 70% намаление” в закона няма постановено колко продукта трябва да бъдат на тази цена.
По повод разликата в цените на етикет и на касов апарат Николов пояснява, че законът ни защитава от тази разлика. „Малко хора знаят, че ако касовият апарат покаже по-висока цена, ние, като купувачи, дължим по-ниската”, пояснява той.
При онлайн пазаруването в България и чужбина винаги има разлика, като у нас цените обикновено са по-ниски. „Това се дължи на големината на пазара – нашият пазар е силно ограничен и когато поръчваш нещо в стотици бройки цената е една, а в милиони – цената е друга”, пояснява Попова.
„Онлайн търговията дава повече възможности на българските потребители, като това означава повече конкуренция, повече избор и възможности за намаление”, допълва още Николов.