Силициевата долина, по известна сред българите като силиконова долина, се намира в Сан Хосе, Калифорния. Погледнати от самолет, дори сградите в това митично място приличат на чипове. Долината на Сан Хосе едва ли е имала същата слава преди 15 години, когато избира да развива високите технологии. Сега тя е дом за компании за стотици милиарди като „Фейсбук”, „Хюлед Пакард”, „Сиско” и „Гугъл”. Там работят и много българи, минали през суров подбор.
28-годишният Петър е възпитаник на Пловдивския технически университет. Работи в „Гугъл”, а там го препоръчва приятел. Според Петър 60% от назначенията стават с предварителна „добра дума”.
„Гугъл” има 32 хиляди служители, от тях 10 хиляди работят в Сан Хосе. В огромната сграда, където се помещава технологичният гигант, има 7 фитнеса, волейболно игрище, кухня и дори пералня.
За компанията най-важно е работниците й да са щастливи, за да бъдат креативни. Това личи в характерния дизайн на всичко, свързано с фирмата. Шарените офиси обаче строго пазят тайните на новите продукти.
„Ние се грижим за сигурността на „Гугъл” продуктите, за да не може хакерите да взимат данните на нашите юзъри. Имаме над 100 човека, които работят постоянно. Даже плащаме пари на хората, които намират проблеми и ги дават на нас”, обяснява Петър.
Явор от Плевен попада в Сан Хосе, след като компанията му, която прави музика, е закупена от „Гугъл”. Той е доволен от развитието си, тъй като сега има повече възможности да развива идеите си.
„Има изключително много енергия, амбиция и желание за младите хора да развиват технологиите и затова има свирепа конкуренция”, казва финансистът в „Гугъл” Андрей Донев.
„Всичко в къщи е таблети, компютри, самартфон. Дори дъщеря ми, която е малка, сутрин се буди със смартфон. Тук хората си лягат и будят с различни устройства”, продължи с описанието на Силициевата долина Андрей.
Част от младите хора в „Гугъл” виждат възможност да се върнат и създадат своя IT компания в България. И в това няма нищо чудно. За сектора с високите технологии промяната е норма.