Пътуването с градски транспорт в София ще бъде под 40 стотинки с новите абонаментни пакети, които изготвя общината. Усилията са насочени и към обновяване на подвижния състав и намаляване на гратисчиите.

Цените на билетите и картите, които ще останат в оборот, няма да се променят. Стремежът обаче ще е с новите пакети да се намали единичната цена на пътуването, с което да се увеличи броят на ползващите услугата, обясни в „Тази сутрин” заместник-кметът по транспорта Любомир Христов.

Той допълни, че ще бъдат премахнати билетите и картите, които се използват от под 4% от пътуващите. За сметка на това се предлагат нови варианти. Родители, които водят децата си на училище, ще плащат по-малко. Предвиждат се и преференции за фирмите и техните служители.

Любомир Христов обясни, че месечната карта за една линия основно се ползва за метрото. Тя ще важи до август, когато ще бъде пусната в експлоатация втората. Тогава в употреба ще влезе карта за цялата метро мрежа, която ще направи пътуването под 40 стотинки. „Нашите усилия са за по-малък брой документи, които да намаляват единичната цена”, коментира той.

Директорът на Столична компания „Градски транспорт” инж. Николай Костов съобщи, че в зимния период оплакванията за неефективно отопление се усилват. Той допълни, че в цялата система около 30% от колите имат неефективно парно – предимно автобуси и трамваи с дълъг експлоатационен период над 20 години.

По думите му обаче до четири години се очаква около 200 автобуса да бъдат подменени, а пълната промяна в тролейбусния парк ще се случи в следващите две години. Ще бъдат закупени и нови влакове за метрото, което с пускането на новата линия се очаква да обслужва над 500 000 души дневно.

Търси се и оптимизация на надземния транспорт във връзка с новия метро диаметър. Целта е да се намали броят на прекачванията на пътниците, уточни Любомир Христов.

Другата посока, в която вървят от общината, е намаляване на гратисчиите. Една от предложените мерки е увеличаване на глобата на 20 лева. Заместник-кметът обясни, че у нас „безплатните” пътувания са около 10% от общия брой, което е почти двойно в сравнение със средното ниво в Европа.