При 120 минути чакане на линейка или код червено е ясно на пациента какво трябва да направи. Това каза проф. Стоян Миланов в предаването „Тази сутрин” по повод предложения нов стандарт за Спешната помощ.
Предложената система предвижда всички спешни сигнали да се разпределят в три кода – червен, жълт и зелен. При червен код, т.е. спешен случай, линейката трябва да пристигне на място за 8 минути, при жълт код – до 20 минути, а при зелен код – до два часа, или 120 минути.
„В предложението са заложени световни стандарти за достъп до системата и качественото обслужване, предстои много работа, но това е една добра цел”, допълни още Миланов. По думите му осемте минути, разпределени за спешен случай, не са случайни. „8 минути е чисто медицински стандарт, защото очакваните вредни последици при надхвърляне на този интервал са пагубни”, поясни Миланов.
„По света стандартът се изпълнява в около 75-80 процента от случаите”, каза още той. Според Миланов преценката колко спешен е един случай може да бъде направена само от медицински лица в координационните централи, като това трябва да са лекари, защото те лекуват и през телефона.
„Предложеният стандарт предпазва от категоризиране на тежките пациенти като по-леки”, категоричен е Миланов. По думите му са необходими 2-3 години, в които да се обучат нови кадри и да се въведе системата.
Според медиците в Спешна помощ в столицата предложеният стандарт е приложим, но това няма да реши проблема с фалшивите сигнали. Лекар, чието дежурство е приключило тази сутрин, разказа за фалшив сигнал за простреляно дете. След като линейката пристига на посочения адрес, се оказва, че това не е истина.
„Хората, които подават сигнали, могат да подсилят симптомите, може да се премине от една в друга група, много често се случва да изпращаме линейки за леки случаи, но се подават като неотложни”, разказва един от лекарите. Според спешните медици всеки трябва да носи отговорност за подадените сигнали.
„Надяваме се стандартът да оптимизира системата, много е полезно в тези моменти да се определя как трябва да се реагира”, категорични са спешните медици.
Новият стандарт предвижда и насочено движение на пациентите към болнични заведения, които биха оказали най-добра помощ за различните болни. „Това се случва и в момента по транспортна карта”, каза проф. Миланов.