Със стреса на децата ще се бори новият „човекоцентричен” закон за образованието, който подготвят в министерството. Обект на основна грижа ще са учениците до трети клас и тези в пети, обясни министър Сергей Игнатов.

Малчуганите до трети клас няма да бъдат оценявани по шестобалната система, а ще получават насърчителни знаци като „пчелички” и други животинки под формата на печати, например. Причината е, че в тази възраст лесно могат да попаднат в стресова ситуация, обясни министърът.

В тази категория ще влизат и петокласниците, които ще имат възможността да преминават в шести, ако имат една двойка и общ успех от другите предмети над четворка. Оказва се, че именно тези ученици се изправят пред предизвикателството различни учители по различните предмети. „Едно дете от четвърти клас има един преподавател – той му е и баща, и майка. В пети клас се появяват вече много учители и то може да изпадне в стрес”, каза Игнатов.

По думите му идеята подкрепя личностното развитие на всяко дете, а така ще се намали и броят на повтарящите. Слабото представя през годината по някой от предметите пък ще бъде компенсирано със занимания през ваканцията и специално обръщане на внимание от страна на педагогически експерти.

Министърът обясни, че с нововъведенията ще се върви от система, насочена към обем и съдържание, към овладяване на практическите знания и стимулиране на креативността. Той допълни, че законът е писан от 200 души експерти, включително и ученици са участвали в създаването му.

Равнис и мирно в час

Децата ще посещават часовете по военно обучение по желание. То ще бъде в рамките на избираемите часове и при положение, че се събере необходимата бройка от ученици. Министърът отбеляза, че тези практически занимания биха били много полезни при кризи. Той даде за пример аварията в Япония, където цялата страна е действала организирано.

Парите за частни училища

„Това, че средства от бюджета отиват за финансиране на частните училища не е скандал. Скандал е това, че ние не финансираме образованието на всички деца в България. Че на базата на имуществен признак упражняваме дискриминация”, заяви Сергей Игнатов.

Той обобщи, че държавата е длъжна да осигурява равен достъп до училищата за всички деца. За пример даде останалите страни в Европейския съюз, където се финансират частните училища , които са държавно-образователни стандарти.

Министърът отбеляза, че в частните школа се учат предимно децата на интелигенцията в България, за която не било честно да плаща по два пъти за образование – веднъж за собствениците си деца и втори път за тези в държавните училища.

За да не бъде съдено отново министерството за дискриминация, трябва да се осигурят 8-10 милиона лева – дали сега или след кризата, обясни Игнатов.

Бонусите във ведомството на Сергей Игнатов

За бонуси в образователното министерство не се говори. Там около 60 експерти, решили свръх задачи, са получили своите награди – до 700-800 лева на година. Сергей Игнатов обясни, че има въведена диференцирана система на заплащане на основата на заслуги. Именно по тази форма две от дирекциите са с много ниски възнаграждения заради ниската си оценка, отбеляза министърът.

Той призна, че заплатите на учителите остават по-ниски от труда и резултатите, които постигат. По думите му обаче в следващите 5-6 години ще се случи положителна промяна. А своята заплата от 2800 лева на месец той определи като „добра на фона на кризата”.