154 автомобила за НАП и ДАНС са доставени след конкурс по мярка на един-единствен кандидат.

Парите са отпуснати в последните дни на кабинета "Орешарски". Предложението е извън дневния ред и кабинетът отпуска 7,6 милиона лева. 3,6 милиона от тях са за закупуване на нови автомобили за ДАНС.

На 30 юни, в последния ден преди да влязат в сила поредните промени в Закона за обществените поръчки, Държавната агенция за национална сигурност обявява търг за покупката на 84 нови автомобила, 4 от които - луксозни джипове.  

Параметрите на автомобилите са толкова конкретни, че в условията за участие е посочено с точност до 5 сантиметра колко да са дълги, колко широки, колко да е разстоянието между осите им. Посочени са подробности като цвят и технически детайли.

Изпълнителният директор на Асоциацията на автомобилните производители Стефан Хаджиниколов ни разказва, че има тенденция държавните ведомства да правят подобни търгове.   

Отнема се пазарната основа с една единствена цел и всички се досещаме каква е тя. Отпадат всички останали и остава само избраният предварително”, разказва Хаджиниколов.

Центърът за изследване на демокрацията и Тихомир Безлов правят анализи за прозрачността на държавните търгове.

Този търг е подготвен още на задаване параметри на спецификации, както обикновено се прави в такива ведомства. Това, което се е случило, е за мен изненада. В тези сложни политически времена институцията, която трябва да се занимава точно с такива злоупотреби, си позволява да направи, бих казал, странен търг", коментира Тихомир Безлов: "Всеки аматьор ще ви каже, че дължината на колата в рамките на сантиметри не е от значение, а имаме такова странно изискване”.
 
bTV направи сравнителна таблица с изискванията, зададени в конкурса на ДАНС, и техническите параметри на всички марки автомобили от дадения клас на пазара. Не откриваме други марки автомобили, които да отговарят на условията в конкурса. Някои производители отпадат, само защото автомобилът, който предлагат, е с два сантиметра по-къс от поставените в конкурса изисквания. Друг има малко по-късо или по-дълго междуосие от изрично посоченото.

Снимка: btvnovinite.bg

Снимка: btvnovinite.bg


Единственият допуснат участник печели конкурса с цена едва 3700 лева по-ниска от заложените максимални 3,6 милиона лева. Според експерти по разследване на държавни търгове, първите условия една процедура да бъде разследвана, е наличието на един кандидат и цена, символично под максимално заложена в поръчката. Самата ДАНС се занимава с подобни разследвания.

Експерт, участвал в писането на Закона за обществените поръчки, пожелал анонимност, ни разказва, че наличието на един допуснат до конкурса участник в комбинация с предложена цена, която е символично под максималната, е индикация за нередност в търга.

От ДАНС отговориха писмено на поканата на bTV за интервю. Заявиха, че „Заложените в обществената поръчка критерии са съобразени с дейността, която изпълнява ДАНС във връзка с предвидените й по закон функции".

Всеки аматьор ще ви каже, че дължината на колата в рамките на сантиметри не е от значение, а имаме такова странно изискване”, казва Тихомир Безлов.

Същият дилър на автомобили по същото време успява да спечели и търг за 2 милиона лева без ДДС за доставка на 70 коли за Националната агенция за приходите. На конкурса отново се явява само един кандидат, а цената, която предлага победителят, е с 13 лева под максималната заложена.
 
Това е индикация за липса на всякаква пазарна основа на това, което се прави. Тоест липсва конкуренция. Предварително е избран кандидат и той няма конкуренция и няма мотив да слиза надолу по цените и да предложи допълнителни сервизни услуги в пакета, така че тази лоша практика води до максимални цени, а не до минимални, което е логиката на закона за обществените поръчки”, разказва практиките в бранша Стефан Хаджиниколов.

От НАП писмено отговориха, че „Изготвянето на техническите спецификации и поставянето на изискванията за изпълнение на обществената поръчка са извършени след прецизна и задълбочена преценка на необходимостта от осъществяване на доставката и предвид обстоятелството, че автомобилите са предназначени за  нуждите на новосформираната в НАП дирекция „Фискален контрол".

Наша справка и сравнение с всички автомобили на пазара показва, че на условията за размер в търга на НАП отговарят общо три модела автомобила, но две са най-скъпите германски производители, които са в друг ценови сегмент. Така отново има само един участник.

Автомобилни вносители ни разказаха, че за големи поръчки, от над 50 автомобила самите заводи производители дават по-ниски цени на колите и може да се слезе до цена до 15% под тази, на която се продават официално дадените автомобили.  

В случая с НАП и ДАНС количеството от общо 154 автомобила са продадени на максимално високи цени.