Тазгодишният парад по повод годишнината от Деня на победата се оказа по-постен от очакваното, след като в крайна сметка нито един от предварително обявените десетки самолети и вертолети не се появи над президента Владимир Путин и хилядите военни, ветерани, дипломати и граждани.

Защо авиацията отсъства на най-мащабната руска политическа демонстрация за годината? Вината е на времето, което рязко се влоши в последните два дни в района на Москва.

През годините не един и два пъти са се появявали информации, че властите не оставят нищо на случайността и при нужда третират облаците с химикали, за да си осигурят възможно най-добри атмосферни условия за парада. Този път обаче това със сигурност не се случи.

Говорителят на руския президент Дмитрий Песков подчерта пред ТАСС, че „за отмяна на полетите не е нужно да има заповед на върховния главнокомандващ или на министъра на отбраната – има условия за безопасност, според които метеорологичните условия не позволяват на военната авиация да извършва своите задачи”.

Снимка: Reuters

В случая облачността е била изключително ниска – около 150 м. Когато облаците са на под 500 м. не се препоръчват демонстрационни полети.

Така общо 72-та летателни апарата (колкото са и годините от победата над Германия – б.р.) се върнаха по авиобазите си.

Какво не видяхме

Традиционно Русия показва най-доброто от своите ВВС на 9 май. В случая трябваше да видим три от представителите на далекобомбардировъчната авиация – турбовитловият ветеран Ту-95МС „Мечка”, ракетоносецът Ту-22М3 и „Белия лебед” Ту-160, който е най-модерният руски тежък бомбардировач.

Изтребителната авиация щеше да бъде представена от новите изтребители Су-35С, Су-30СМ, утвърдените МиГ-29 и Су-27 и пазещите Москва прехващачи МиГ-31. Фронтовата авиация щеше да се отчете с бомбардировачите Су-34 и щурмовите Су-25 (шесторка от които по програма закриват парада като „рисуват” руското знаме).

Снимка: EPA

Освен тях щяхме да видим още транспортните Ан-124 и Ил-76МД, летящите цистерни Ил-78 и висш пилотаж с учебно-бойните Як-130.

Снимка: EPA

Вертолетната авиация също трябваше да бъде сериозно представена с огромния вертолет Ми-26, съпровождан от четири Ми-8 и ударните Ми-28Н, Ка-52 „Алигатор” и Ми-35М.

Руските държавни медии обръщаха специално внимание на авиацията в дните преди парада, тъй като основно тя действа в момента в Сирия в подкрепа на режима на Башар ал-Асад. От представянето на самолети и вертолети срещу опозицията в арабската страна зависят както тежестта на руската дипломация на международната сцена, така и бъдещите поръчки за руския военнопромишлен комплекс. Затова и голям процент от ангажираните за 9 май пилоти са ветерани от Сирия.