Тазгодишният парад по повод годишнината от Деня на победата се оказа по-постен от очакваното, след като в крайна сметка нито един от предварително обявените десетки самолети и вертолети не се появи над президента Владимир Путин и хилядите военни, ветерани, дипломати и граждани.

Защо авиацията отсъства на най-мащабната руска политическа демонстрация за годината? Вината е на времето, което рязко се влоши в последните два дни в района на Москва.

През годините не един и два пъти са се появявали информации, че властите не оставят нищо на случайността и при нужда третират облаците с химикали, за да си осигурят възможно най-добри атмосферни условия за парада. Този път обаче това със сигурност не се случи.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Говорителят на руския президент Дмитрий Песков подчерта пред ТАСС, че „за отмяна на полетите не е нужно да има заповед на върховния главнокомандващ или на министъра на отбраната – има условия за безопасност, според които метеорологичните условия не позволяват на военната авиация да извършва своите задачи”.

Снимка: Reuters

В случая облачността е била изключително ниска – около 150 м. Когато облаците са на под 500 м. не се препоръчват демонстрационни полети.

Така общо 72-та летателни апарата (колкото са и годините от победата над Германия – б.р.) се върнаха по авиобазите си.

Какво не видяхме

Традиционно Русия показва най-доброто от своите ВВС на 9 май. В случая трябваше да видим три от представителите на далекобомбардировъчната авиация – турбовитловият ветеран Ту-95МС „Мечка”, ракетоносецът Ту-22М3 и „Белия лебед” Ту-160, който е най-модерният руски тежък бомбардировач.

Изтребителната авиация щеше да бъде представена от новите изтребители Су-35С, Су-30СМ, утвърдените МиГ-29 и Су-27 и пазещите Москва прехващачи МиГ-31. Фронтовата авиация щеше да се отчете с бомбардировачите Су-34 и щурмовите Су-25 (шесторка от които по програма закриват парада като „рисуват” руското знаме).

Снимка: EPA

Освен тях щяхме да видим още транспортните Ан-124 и Ил-76МД, летящите цистерни Ил-78 и висш пилотаж с учебно-бойните Як-130.

Снимка: EPA

Вертолетната авиация също трябваше да бъде сериозно представена с огромния вертолет Ми-26, съпровождан от четири Ми-8 и ударните Ми-28Н, Ка-52 „Алигатор” и Ми-35М.

Руските държавни медии обръщаха специално внимание на авиацията в дните преди парада, тъй като основно тя действа в момента в Сирия в подкрепа на режима на Башар ал-Асад. От представянето на самолети и вертолети срещу опозицията в арабската страна зависят както тежестта на руската дипломация на международната сцена, така и бъдещите поръчки за руския военнопромишлен комплекс. Затова и голям процент от ангажираните за 9 май пилоти са ветерани от Сирия.