Според доклад на Световната банка Ливан е в една от най-тежките икономически кризи в света за последните 150 години. Проблемите, започнали през 2019 г., се задълбочиха в следствие на пандемията и експлозията на пристанището в Бейрут миналото лято.

Текущите икономически проблеми се придружават от социална нестабилност, тъй като националната фрагментация продължава да измъчва страната.

Икономическата ситуация е придружена и от борба за власт между президента и министър-председателя на страната. След експлозията в Бейрут целият кабинет на Ливан подаде оставка. През десетте месеца след това драматично събитие новоназначеният премиер Саад Харири и президентът Мишел Аун не успяха да работят заедно и да назначат нови членове на кабинета.

Бензинът и субсидиите

В много отношения Ливан разчита на внос, затова и много продукти са субсидирани - сред които брашното, лекарствата и бензинът. Субсидиите струват на правителството шест милиарда долара годишно. Около половината досега се даваха за субсидии за горива. Именно те поддържат бензина в Ливан на достъпни цени, но правителството, което е затруднено с парите си, вече не може да плаща за тях и трябва да запази финансовите си резерви.

По бензиностанциите се извиват километрични опашки, на които хората чакат с часове, за да си купят малкото количество гориво, което им е разрешено наведнъж.

Снимка: iStock

Без гориво електроцентралите не могат да работят, което води до все по-чести спирания на електроснабдяването.

Почти три десетилетия ливанските домакинства се примиряват с ежедневните прекъсвания на електрозахранването, които в Бейрут продължават по три часа, въпреки че в други райони обикновено са по-дълги. Тези, които могат да си го позволят, плащат на частни доставчици на генератори за допълнително захранване.

В продължение на повече от десетилетие ливанските власти обещават мащабни структурни реформи, които да осигурят непрекъснато електричество и да спрат разхищението на публичните финанси, но поне за момента, такива липсват.

Образование в колапс

Снимка: iStock

Поради постоянното прекъсване на електрозахранването и Wi-Fi връзките, онлайн обучението е истинско предизвикателство. Освен това финансовата криза принуждава много родители да местят децата си от частни в държавни училища.

Университетите също са засегнати – все повече студенти се завръщат от чужбина, защото родителите им не могат да си позволят разходите за обучение там, а тези, които все още могат да си позволят таксите, срещат друг проблем – банките нямат право да превеждат суми в долари в чужбина и все още не е ясно дали това ще бъде разрешено в близко бъдеще. Наблюдава се и обратният процес - все повече квалифицирани кадри напускат страната, защото не могат да си намерят работа и адекватни доходи. В момента четирима от всеки десет души в Ливан са без работа, много предприятия са затворени, а много хора нямат достъп до банковите си сметки.

Има ли изход от политическата криза?

Снимка: EPA

От 10 месеца Ливан няма правителство, а продължаващите спорове между президента Мишел Аун и избрания за министър-председател Саад Харири доведоха до безизходица. Дори френският президент Еманюел Макрон, който обеща да осигури помощ за развитие, не можа да излезе от задънената улица.

В края на миналата седмица заместник-председателят на Европейската комисия Жозеп Борел беше на двудневно посещение в Ливан, където се срещна с политически лидери в областта на сигурността. Той отправи послание, че съставянето на правителство е въпрос на спешност, тъй като страната е на ръба на пълен финансов колапс.

Снимка: БГНЕС

Борел заяви, че европейските страни обмислят санкции срещу ливанските политици, които възпрепятстват съставянето на правителство. Той добави, че съставът на новото правителство трябва да бъде съгласуван от президента и назначения за министър-председател Саад Харири. Освен техническите възможности, то трябва да има и политическата подкрепа, необходима за работа в такива трудни условия.