Европа бележи впечатляващ спад на броя на смъртните случаи по пътищата за втора поредна година, обяви Европейската комисия. Според предварителните данни броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия е намалял с 8% спрямо 2012 г., след спад от 9% между 2011 г. и 2012 г.
Това означава, че ЕС е в добра позиция с оглед на постигането на стратегическата цел за намаляване наполовина на смъртните случаи между 2010 г. и 2020 г. България обаче попада в групата на държавите, които бележат напредък, но в които броят на загиналите по пътищата е все още много по-висок в сравнение със средното за ЕС.
Безопасността на движението по пътищата е един от големите успехи на Европа. Намалението от 17% от 2010 г. насам означава, че е съхранен животът на около 9000 души, коментира зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по въпросите на мобилността и транспорта Сийм Калас.
„Безопасността на транспорта е запазена марка на Европа. Ето защо е от голямо значение добрите резултати от 2012 г. да не останат само еднократно постижение. Гордея се, че ЕС несъмнено отново върви към постигането на заложената за 2020 г. цел за безопасност на движението по пътищата. Все още обаче по пътищата на Европа всеки ден умират 70 души. Така че не можем да си позволим да бъдем самодоволни”, допълни той.
Статистическите данни по държави сочат, че все още са налице големи различия по отношение на броя на загиналите по пътищата в различните членки на Общностъта. Смъртните случаи по пътищата са средно 52 на един милион жители на ЕС. Държавите с най-нисък брой загинали по пътищата продължават да бъдат Великобритания, Швеция, Холандия и Дания, които отчитат около 30 смъртни случая на един милион жители.
Испания, Германия и Словакия са подобрили своите позиции в списъка, нареждайки се сред държавите, които по традиция са с най-добри постижения по отношение на безопасността.
В групата на държавите, които трябва да положат повече усилия за пътна безопасност, заедно с България попадат още Полша, Хърватия, Латвия, Литва и Гърция.
Друга тревожна характеристика на статистическите данни е положението на уязвимите участници в пътното движение. Броят на загиналите пешеходци намалява в по-малка степен от очакваното, а броят на загиналите велосипедисти напоследък дори нарасна.
Отчасти това се дължи на факта, че все повече и повече хора карат велосипед; предизвикателството пред държавите членки е да насърчават гражданите да използват по-често велосипеда вместо автомобила си, като в същото време гарантират, че преминаването
от транспорт с автомобил към велосипед е безопасно за тях.
Европейската програма за действие в областта на пътната безопасност за периода 2011-2020 г. чертае амбициозен план за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата на Европа през следващите 10 години. Тя съдържа амбициозни предложения, насочени към подобрения в превозните средства, инфраструктурата и поведението на участниците в пътното
движение, посочват от ЕК.