Командващият Седми американски флот вицеадмирал Джоузеф Окойн беше уволнен след два сблъсъка с участието на американски военни кораби в азиатски води, станали в последните месеци.

Овакантеният пост ще бъде зает от контраадмирал Фил Сойър.

Адмирал Скот Суифт, който командва Тихоокеанския флот на САЩ, заяви, че е освободил Окойн заради „загуба на доверие в командните му способности”.

Адмирал Скот Суифт
Снимка: EPA

В понеделник американският ескадрен миноносец „Джон Маккейн”, въоръжен с управляеми ракети, се блъсна в петролен танкер в протока Малака край Сингапур. Петима американски матроси бяха ранени при злополуката, а други десет са в неизвестност.

Това беше четвъртият голям инцидент за Тихоокеанския флот на САЩ в рамките на тази година.

Корабът "Джон Маккейн"

На 17 юни седем матроси загинаха при сблъсък на ескадрения миноносец „Фицджералд” и контейнеровоз под филипински флаг край Йокосука.

През януари крайцерът на САЩ „Антиетам” заседна на плитчина край базата си в Япония, а през май „Лейк Чамплейн” се сблъска с южнокорейски риболовен кораб. При тези инциденти жертви нямаше.

Американските Военноморски сили наредиха оперативна пауза на всичките си кораби по цял свят и щателен преглед на Седми флот, заяви командващият американските ВМС адмирал Джон Ричардсън. Прегледът ще обхване поддръжката, оборудването и обучението, включително тактически и навигационни умения.

Дали обаче инцидентите с американските военни кораби не са предизвикани от кибератаки, пита се АФП.

Според някои специалисти злонамерени лица или организации не могат да предизвикат такъв нещастен случай с оглед американските системи за сигурност и логистичните усилия, необходими за събиране на два кораба в една и съща точка. Други обаче смятат, че тази „черна серия” не може да се обясни само с човешки грешки и съвпадения.

Корабът "Джон Маккейн"
Снимка: EPA

Според някои аналитици екипажите може просто да са били преуморени, защото изпълняват множество задачи в региона. Не е лека задача и самото корабоплаване в тези морета, пълни с търговски кораби. Други обаче са склонни да търсят по-мрачни обяснения за станалото.

Итар Глик, оглавяващ израелската компания за кибернетична сигурност „Вотиро”, смята, че системите джипиес системите на американските кораби може да са били саботирани с цел да съобщават неверни данни за местонахождението им.

„Нищо чудно да се опитат, например пирати. И ако ги подкрепя някоя държава, ще разполагат и с нужните ресурси за такава атака”, казва той пред АФП.

Работил преди, както казва, за израелското разузнаване, Глик сочи за най-вероятни виновници при това положение Китай и Северна Корея. Напрежението между Пхенян и Вашингтон е стигнало върхова точка; междувременно КНДР бързо напредва в развитието на ядрената и ракетната си програма.

Наскоро Северът бе заподозрян като извършител на поредица от кибератаки, включително пиратското нападение срещу „Сони пикчърз” през 2014 г. и кражбата на милиони долари от централната банка на Бангладеш.

САЩ неведнъж са обвинявали Пекин в кибератаки срещу американски предприятия, по-специално с цел индустриален шпионаж. Китай също твърди, че става жертва на подобни операции.

Джефри Стюцман, ръководещ разузнавателните операции на американската компания за кибернетична сигурност „Уопак лабс”, обяснява пред АФП, че според него е „напълно възможно” последният сблъсък да е предизвикан от кибератака. „Много ще се учудя, ако става дума за човешка грешка – четвърти път поред”, посочва той.

Други обаче не вярват в подобен сценарий.

Според Закари Фрайър-Бигс от консултантската фирма „Джейнс бай Ай Ейч Ес Mаркит” дори ако джипиес системата на един кораб се повреди, по принцип се включват други механизми за сигурност – като при смяна на караула. „Сблъсък може да стане само ако откажат и другите уреди”, посочи експертът.

Даниъл Пол Гьоц от американската компания „Лантиум” също казва, че трудно може да се предизвика инцидент умишлено – за целта трябва да се знаят точното местоположение и скоростите на двата кораба.

Гьоц припомня и високотехнологичното оборудване, използвано от САЩ: „Американската армия си служи с добре подсигурена, силно кодирана джипиес система. Рискът някой да поеме контрола над един военен кораб е близък до нулата”, посочва той.