Авиокатастрофите в Украйна (MH17), Тайван (GE22) и Мали (AH5017) със стотици загинали, станали в рамките на две седмици, повдигнаха въпроса с въздушната сигурност. Въпреки тежката статистика обобщенията на експертите са, че този вид транспорт остава най-безопасният.
Сравнявайки последните години с първите седем месеца на 2014-а, Мрежата за авиационна безопасност (уеб сайт, който следи произшествията, инцидентите и отвличанията във въздуха), заключва:
-2014 е сред годините с най-малък брой фатални инциденти със самолети;
-2014 е 12-ата най-лоша година от 1970 насам по брой жертви в първите седем месеца;
-Януари 2014 е най-безопасният месец в историята на авиацията;
-Юли 2014 е петият най-лош месец в историята на авиацията.
Барометърът за безопасност на Мрежата показва, че е имало 12 произшествия във въздуха с фатален край досега, което все още е „доста” под средния брой за десетилетието - 17. Това означава, че за последните десет години е имало 17 катастрофи през първите седем месеца на всяка година.
Тъй като тези 12 инцидента включват и товарни полети и обучения, фокусът се насочва върху пътническите самолети.
Пет от тези 12 катастрофи са на пътнически полети:
-16 февруари 2014 – самолет на Непалските авиолинии се разби в планинската част на Непал, убивайки всички 18 души на борда;
-8 март 2014 – Боинг 777 на Малайзийските авиолинии изчезна над Индийския океан с 239 души на борда;
-17 юли 2014 - Боинг 777 на Малайзийските авиолинии бе свален от ракета в източната част на Украйна;
-23 юли 2014 – самолет на авиокомпания Трансейжа се разби при аварийно кацане в Тайван при тежки метеорологични условия – 48 души на борда загинаха;
-24 юли 2014 – машина на „Ел Алжери” падна в Мали, увивайки всички 118 души на борда.
Само две години – 2012 и 2013 имат по-нисък брой на подобни инциденти до края юли.
За съжаление обаче, много хора – 721, губят живота си при тези пет произшествия, превръщайки 2014 в 12-ата най-лоша година от 1970 насам, отбелязва Мрежата.
*Статистиката е базирана на данни от базата на Мрежата за авиационна безопасност, обхващащи катастрофи с фатален изход на пътнически самолети с минимален капацитет от 14 пътници.