Най-малко 250 милиона деца в начална училищна възраст от общо 650 милиона по света не могат да четат, пишат и не владеят основите на математиката според доклад, поръчан от Организацията на ООН за образование, наука и култура (ЮНЕСКО), предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
130 милиона от неграмотните посещават начални училища, но не покриват минималните образователни стандарти. Почти 120 милиона са прекарали малко или никакво време в класна стая, от тях 57 милиона не посещават училище.
Годишно правителствата по света губят по 129 милиарда долара от необразоваността тези деца, показват анализите на независимия изследователски екип, изготвил доклада за ЮНЕСКО.
Според представителката на ЮНЕСКО Вибеке Йенсен глобалната образователна криза се дължи на липсата на обучени учители, особено в бедните райони. "Повече деца посещават училище, но за сметка на качеството", заяви тя на пресконференция.
В една трета от страните, анализирани от екипа, под една трета от учителите в началните училища са обучени според националните стандарти.
"Учителите държат в ръцете си бъдещето на това поколение", заяви генералният директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова. "Имаме нужда да вземем на работа 5,2 милиона учители до 2015 година, и трябва да работим по-усилено, за да им помогнем да осигурят на децата тяхното право за всеобщо, безплатно и качествено образование."
Според доклада гарантирането на еднакво, качествено образование може да доведе до нарастване на БВП на човек от населението с 23 процента за 40 години. Въпреки това близо половината от децата по цял свят, които не посещават училище, вероятно никога няма да влязат в класна стая. Това включва почти две трети от момичетата в арабските страни или в субсахарска Африка.
Почти 57 процента от децата, които не ходят на училище, живеят в засегнати от конфликти райони. През 2008 година те са били 42 на сто. През 2011 година в 14 страни е имало 1 милион или повече деца, които не посещават училище, включително в Афганистан, Китай, Конго, Сомалия, Танзания и Судан преди разделението.
През последните 5 години обаче Лаос, Руанда и Виетнам са успели да намалят с поне 85 на сто броя на децата, които не посещават училище.
През 2000 година световните лидери поставиха цел до 2015 година всички деца да получават начално образование. Според доклада тази цел вероятно далеч няма да бъде постигната, като най-много изостава субсахарска Африка. Според изследователите, ако последните тенденции в региона се запазят, момчетата от по-заможните семейства в региона ще постигнат целта за завършване на начално образование до 2021 година. А най-бедните момичета в региона ще ги настигнат едва през 2086 година.