Една десета от световните разходи за начално училище (129 милиарда долара) потъват в лошокачествено образование, изразява съжаление доклад на ЮНЕСКО. В него се застъпва "най-добрите учители" да отидат при учениците, които имат най-голяма нужда от тях.
"Какво доброто в едно образование, ако децата прекарват години в училище и излизат, без да са придобили нужните умения?", пита Полин Роуз, ръководителка на изготвянето на XI мониторингов доклад на "Образование за всички" и сочи шестте цели за 2015 г., по които постигнаха съгласие представители на 164 страни, събрани в Дакар през 2010 година.
Това издание на доклада "изяснява, че за по-малко от две години, няма да успеем", посочва генералната директорка на организацията на ООН за образование и култура Ирина Бокова в предговора.
"През последните десет години, хората от най-маргинализираните групи продължиха да бъдат лишени от шанс да получат образование. Въпреки, че сме на финалната права", то "не е твърде късно, за да се даде тласък", според документа.
В бедните страни "един млад човек от всеки четирима е неспособен да прочете поне едно изречение" а "в Западна Африка, където малко деца получават основите", повече от половината от обучаващите са учители "изпълнители, които са с "ниско заплащане и малко обучени", отбелязва докладът.
Около 250 милиона деца по целия свят "не получават и основите на образованието". През 2011 г. 57 милиона деца не са ходили на училище, половината от тях са в страни, засегнати от конфликти.
За да се постигне подобрение са необходими "компетентни учители", твърди докладът, като призовава "правителствата", да ги създаде и "да насочи най-добрите от тях към тези, които се нуждаят най-много".
Учителите трябва да получават първоначално обучение, което "съчетава познание за предметите, които се преподават и познаване на методите на преподаване", както и продължаващо обучение за "начините да се насочи помощта към деца в неравностойно положение".
Трябва също да бъдат привлечени тези учители в области, където от тях има най-голяма нужда, чрез "предоставяне на стимули, за да се ангажират с дългосрочно образование", се препоръчва в доклада като например "заплата, която съответства най-малко на техните основни нужди, добри условия на труд и възможности за професионална кариера".