Германският инженерен гигант Сименс проучва идеята да използва електрически линии с тиранти като при тролеите, за да задвижва тежкотоварни средства, съобщава „Шпигел”.
Проектът е в сътрудничество с водеща немска компания за железопътни технологии и целта му е да пренесе най-значимите предимства на електрическото задвижване в сухопътния трафик.
Два камиона Мерцедес вече са оборудвани с колектори за ток и модифицирано задвижване, способно да действа чрез две системи. Когато има въздушни електрически линии, прототипите се движат само на ток, подобно на електрическите локомотиви. При липса на жици се включва дизелов двигател, задвижващ генератор, който продължава да снабдява електрическата система на камиона с ток.
Германското министерство на околната среда е видяло достатъчно „зелен” потенциал в този хибрид и е предоставило 2 млн. евро под формата на федерално финансиране за проекта.
Сименс използва средствата, за да подготви първото си тестово трасе на старо военно летище северно от Берлин. Полигонът е дълъг около 1,5 км и има жици по цялата си дължина.
Иновацията обаче среща сериозна критика в Германия. Според анализатори държавно финансираният проект е безсмислен, защото би струвал милиарди, за да се осъществи и ще доведе до по-висока консумация на гориво и съответно повече замърсяване на въздуха. От Техническия университет в Мюнхен твърдят, че оборудването на главните пътни артерии в Германия с жици би струвало на правителството около 15 млрд. евро – с 5 млрд. по-скъпо от най-големия текущ инфраструктурен проект в страната – основен ремонт на магистрални възли. Освен това цената на екипиран с електрическата система камион би се удвоила от 90 000 на 180 000 евро.
Преобразуването на половината тежкотоварни камиони, лицензирани в Германия, може да коства още 8 млрд. евро инвестиции. Аргументът срещу нововъведението от екологична гледна точка е, че всъщност електричеството за задвижване на превозни средства идва от фабрики, които работят на газ или въглища. Оказва се, че с дизелов двигател камионът отделя около 80 кг въглероден двуокис за 100 км, докато с потреблението си на ток той би консумирал около 112 кг въглероден диоксид за същото разстояние.