Вече месеци целият свят говори за "Фейсбук" и Марк Зукърбърг. Създателят на социалната мрежа бе изслушан пред Сената и Конгреса, след като стана ясно, че компанията неправомерно е събирала данни от потребителите си. Всяка дума на Зукърбърг беше следена под лупа от милиони зрители. Беше ли изказването на Марк Зукърбър достатъчно убедително и ще промени ли компанията правилата за защита на личните данни? Разказва Леона Асланова, експерт по иновации.
През седмицата създателят на „Фейсбук” Марк Зукърбърг застана пред едно от най-големите изпитания в живота си. Фланелката трябваше да отстъпи място на риза и вратовръзка, а пожелателното говорене – на конкретните отговори. Кръстосан огън в продължение на пет часа. Два пъти по пет часа.
„Според мен спокойно можем да се пошегуваме, че това е една от най-подробните инструкции за употреба, правени лично от изпълнителния директор на компания за неговата услуга и да гледаме на неговите изказвания по този начин.
Те бяха популистки, общи въпроси, които касаеха начина, по който функционира социалната мрежа и доколко властта, потребителите сами да работят с нея, е правилна или неправилна”, заяви Леона Асланова.
"Ние не си дадохме ясна сметка за нашата отговорност. Това беше голяма грешка и това беше моя грешка, за която съжалявам и се извинявам. Аз основах „Фейсбук”, аз я ръководя и аз съм отговорен какво става в компанията", заяви Марк Зукърбърг.
„Случаят с „Кеймбридж Аналитика” е показателен за това, че няма как регулациите да изпреварят иновациите. В такава голяма корпорация не може да хвърляме вина върху един човек, това е абсурд”, заяви Леона Асланова.
Един от въпросите, който заинтригува най-много потребителите бе ще стане ли „Фейсбук” платен?
– Казахте преди време, че „Фейсбук” винаги ще е безплатен. Това още ли е ваша цел, попита Орин Хетч, сенатор републиканец от Юта.
Зукърбърг: Сенаторе, Да. Винаги ще има версия на „Фейсбук”, която ще е безплатна.
– Е, ако е така, как поддържате бизнес модел, в който хората не плащат за вашите услуги?
– Сенаторе, пускаме реклами.
– Разбирам, това е страхотно.
„Това няма как се случи, тъй като бизнес моделът на „Фейсбук” очевидно е реклама. Даже Зукърбърг се пошегува с един от сенаторите очевидно, че не разбира бизнес модела на компанията, не вярвам това нещо да се случи”, коментира Леона Асланова.
Часове след изслушването „Фейбук” бе залят от шеги по повод езика на тялото, който Зукърбърг показа пред Сената. Моментите, в които Марк пие вода предизвикаха огромен интерес сред зрителите – извънземно, нечовек, робот, който пие масло, за да смаже частите си – бяха сред най-разпространените коментари.
– Г-н Зукърбург, ще бъдете ли така мил да споделите с нас името на хотела, в който отседнахте снощи?
– Не.
– Ако сте си писали с някого тази седмица, ще ни кажете ли имената на тези хора?
– Сенаторе, не. Едва ли ще избера да го направят толкова публично тук.
– За това може би става въпрос: Вашето право на лично пространство, границите му и докъде можеш да стигнеш в модерна Америка, в името на „да свържеш хората по света”.
„Човекът беше сложил костюм и изтърпя това изключително мъчение спокойно и то часове наред над 10 часа. Благодарение на изказването на Зукърбърг, те си върнаха пазарната капитализация, т.е покриха пазарните загуби от последната седмица, така че не мисля, че ще има кой знае каква промяна”, допълни Леона Асланова.
– Ще промените ли вашия бизнес модел в интерес на защитата на личната неприкосновеност?
Зукърбърг: Господин конгресмен, ние направихме и продължаваме да правим промени, за да намалим размера на...
– Не, искате ли да промените вашия бизнес модел в интерес на защитата на личната неприкосновеност?
– Господин конгресмен, не съм сигурен какво означава това.
„Според мен по-важните въпроси останаха неизказани в интерес на истината, той отговаряше кратко и по същество. Големите въпроси са: как разделяме частните потребители от бизнесите, които имат вътре интерес в мрежата, зловредните интереси от обичайни частни добронамерени интереси на потребителите и го регулираме, и дали те имат нужда от помощ вече в по-широк състав от ЕС, от САЩ, от други държави, от комисия или концепция, която е над държавна, над регионална, над тях, защото отговорността при тях е станала твърде голяма, за да я понесат сами”, каза още Леона Асланова.
Така Марк Зукърбърг се опита да убеди света, че ще промени своята мечта, защото тя се изроди. Но сама ли го направи или просто човешката природа е в състояние да превърне всяка идея в опасна, когато стане прекалено глобална...