Ако работниците на дълги разстояния в пристанищата на Източното крайбрежие и на Мексиканския залив стачкуват във вторник, това може да доведе до спиране на доставките на много популярни продукти, които преминават оттам.  

Това обаче едва ли ще се случи веднага, пише Си Ен Ен.

Предприятията наблюдават наближаването на крайния срок за стачка в 12:01 ч. във вторник, без да има признаци за напредък в постигането на споразумение за избягване на такава. В нея са замесени десетки хиляди работници на дълги разстояния.

Няма икономически - или логистичен - смисъл да се превозват много от стоките, които влизат в пристанищата на Източното крайбрежие, чрез алтернативни входни пристанища - или със самолет.

Това означава, че ако стачката продължи дълго, в Америка може да се появи недостиг на шоколад, алкохол, популярни плодове, включително банани и череши, и дори на някои автомобили. Това може да означава по-високи цени на наличните стоки.

Празничното пазаруване може да не бъде засегнато толкова, колкото се опасяват експертите. Обикновено 70% от стоките, които търговците на дребно складират за празниците, вече са изпратени през пристанищата по това време на годината. А поради заплахата от стачка този път процентът е много по-голям.

„Обикновено пиковият сезон на доставките продължава от юли до началото на ноември. Тази година те със сигурност ускориха графика си, за да започнат в края на май или началото на юни“, каза Джонатан Голд, вицепрезидент по веригата на доставки и митническата политика на Националната федерация на търговците на дребно в САЩ.

Той обаче заяви, че не може да каже, че всички стоки, които търговците на дребно планират да предложат на купувачите по празниците, вече са пристигнали.

„Има ограничения, които могат да се въведат във всеки един момент“, каза той.

А федерацията и нейните членове са обезпокоени от това колко време ще отнеме възстановяването дори от кратка стачка.

„Еднодневното спиране на работа отнема от три до пет дни, за да се възстановим от него. Колкото по-дълго продължава, толкова по-лошо става“, заяви Голд.

Той добави, че последният голям пристанищен трудов спор - 11-дневният локаут на синдикалните работници в пристанищата на Западното крайбрежие през 2002 г. - е означавал, че са били необходими 6 месеца, преди нещата да се нормализират. 

Да, нямаме банани

Но повечето от тези празнични стоки могат да стоят в складове или дори в контейнери за превоз в продължение на месеци. Не така стои въпросът с бързо развалящите се стоки, които преминават през пристанищата, като например плодовете и зеленчуците. И може би най-добрият пример за това е най-популярният плод за американците - бананът.

На практика всички банани, които се консумират в Съединените щати, се внасят, а през пристанищата преминават 1,2 милиона метрични тона банани, като пристанище Уилмингтън в Делауеър се обявява за най-голямото американски порт за банани.

По местни данни вносът на банани през тези пристанища представлява 25% от потреблението на плода в САЩ.

Но през тези пристанища преминава и 90% от вноса на череши, както и значителна част от горските и други плодове. Въпреки че има местни източници на тези продукти, като например череши от Мичиган и щатите от Западното крайбрежие, търсенето на продукта е по-голямо, отколкото американските производители могат да осигурят.

Шоколадът и месото - също изложени на риск

Специалните хранителни продукти, като вносния шоколад и месото от Европа, също са изложени на риск от бърз недостиг, казва Дани Мънч, икономист от Американското фермерско бюро.

Снимка: iStock

Потребителите, които харесват „неща с чуждестранен произход, ще бъдат засегнати. Най-малкото ще бъде по-скъпо да се купуват тези продукти“, казват експертите.

А суровините, използвани от американските производители на храни, като какаото и захарта, също влизат през пристанищата, изложени на риск от стачката.

Съставките за шоколада за Хелоуин вече са пристигнали, каза Мънч, и това може да не се отрази на производството за Коледа. Но за началото на следващата година може да бъде засегнато в зависимост от продължителността на стачката, така че бонбоните за Свети Валентин може да се окажат по-трудни за намиране.

Пийте, докато можете

Американците разполагат с много местни източници, ако искат да пийнат нещо. Но много от тях предпочитат внос от Европа, Южна Америка или Карибския басейн - продукти като немска бира, френско вино, шотландско и ирландско уиски или ром и текила.

Снимка: iStock

Търсенето на тези продукти е достатъчно голямо, така че ниско алкохолните и спиртните напитки са сред основните продукти, обработвани в пристанището на Ню Йорк и Ню Джърси - най-голямото пристанище, което може да бъде затворено от тази стачка, и третото по големина в страната.

„Тази потенциална стачка идва в най-неподходящия момент. Навлизаме в най-продавания период от годината за спиртните напитки, който води до празниците. Дори еднодневна стачка може да има значителни последици“, заяви главният изпълнителен директор на Съвета за дестилирани спиртни напитки Крис Суонгър.

Снимка: iStock

Макар че Суонгър заяви, че неговите членове също полагат усилия да ускорят доставките преди крайния срок на стачката във вторник, той добави, че не са успели да доставят всичко необходимо до края на годината.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK