Участие на българската държава в сделката за ЧЕЗ изглежда почти невъзможно без ангажименти по линия на арбитражното дело. Мнението е на председателя на Надзорния съвет на ЧЕЗ Вацлав Пачес.

В интервю за bTV Пачес заяви, че има информация за оказван натиск върху банките, за които изтече информация, че ще подкрепят „Инерком”, да не го правят. По думите му това може да попречи на компанията да плати сделката и всичко дотук да отиде напразно.

Пачес потвърди казаното от него пред БНР, че напрежението около премиера Бойко Борисов е сред причините, компанията да продаде бизнеса си в България.

До края на седмицата не се очаква развитие по сделката, обясниха още от централата на чешката компания в Прага.

– Българският министър на енергетиката прехвръли изцяло в полето на ЧЕЗ решението за участие на българската държава в сделката за активите в България. Има ли развитие към този момент и как приемате този коментар?

– Не съм участвал в преговорите с „Инерком”, но от участниците знам, че ЧЕЗ и „Инерком” работят с адвокатите си, за да се подготвят позиции за възможните варианти за участие на българската държава в сделката.

Проблемът, разбира се, е арбитражното дело. ЧЕЗ очаква решение по това дело, защото според мениджърите на ЧЕЗ действията на българското правителство са навредили на компанията в България и те се надяват да възстановят част от загубите.

– Преди няколко дни българският финансов министър заяви, че българската държава няма да поема ангажименти, свързани с арбитражното дело – в този случаи има ли изобщо възможност за участие на българската държава в сделката за ЧЕЗ?

– Силно се опасявам, че това ще е изключително трудно, защото ако българската държава купи активите на ЧЕЗ в България, ще бъде почти невъзможно арбитражът да продължи, а там става въпрос за много пари. Според мен мениджмънтът на ЧЕЗ не е заинтригуван да позволи участие на българската държава, преди да има решение по арбитражното дело.

– Т.е. не очаквате мениджмънтът на ЧЕЗ да позволи участие на българската държава?

– Това, което знам, е, че се опитват да намерят възможност. Затова сега подготвят варианти заедно с адвокатите, като българската компания прави същото. И след няколко седмици ще се срещнат, за да обсъдят възможностите българската държава да участва в сделката. Но моето лично виждане е, че е много трудно това да се случи, ако няма решение по арбитража или поне ако няма конкретни стъпки, по които ще продължи.

– В интервю за БНР казвате, че премиерът Борисов не е искал ЧЕЗ да работи в България. Какво имате предвид?

– Може би съм го казал. Идеята е, че поне мениджмънтът на ЧЕЗ смята, че в последните години има силно напрежение, най-вече свързано с министър-председателя Борисов, а това означава и с българската държава, и това е една от причините ЧЕЗ да продава активите си в България.

– Заради министър-председателя?

– Да, защото министър-председателят е представител на държавата.

– Имате ли опасения, че покрай цялото това напрежение „Инерком” няма да успее да плати сделката?

– Това е големият проблем, защото, както знаете, има информация, че от ЧЕЗ към българското правителство е изтекъл документ с информация за банките и финансовите институции, които са обещали да подкрепят финансово „Инерком” за сделката.

След това, според моята информация, е имало натиск върху тези банки да не подкрепят „Инерком” и в този случаи компанията няма да успее да плати и всичко дотук вероятно ще отиде напразно.

– И ЧЕЗ ще се свърже с втората компания – „Индиън пауър”?

Доколко знам има и други компании, които имат интерес и най-вероятно ЧЕЗ ще разговаря с тях.

– Не се ли опасявате, че ако се водят преговори с индийската компания, отново може да се повтори скандалът около „Инерком”, отново може да са включени офшорни компании?

– Трудно е да се прогнозира, но смятам,че индийската компания може да плати със собствени средства. Не съм сигурен дали биха могли да платят цялата сума, но те са доста по-силни финансово от „Инерком”.

– Каква е крайната цена на сделката? Около 320 млн. евро?

–Да, в този порядък е.

– Смятате ли, че след като адвокатите представят възможните сценарии, има реална възможност за участие на българската държава в сделката?

– Знам, че търсят начин, не само „Инерком”, но и ЧЕЗ. И двете страни искат да приключат сделката и биха искали да включат българската държава, но проблемът е в арбитража.

Ситуацията е такава – смятам, че без българската държавата по някакъв начин да помогне решаването на арбитражното дело, за ЧЕЗ ще е трудно да промени позицията си и да я включи в сделката. Смятам, че това е почти невъзможно.

– Каква е позицията на чешките власти?

– Към момента чешкото правителство не е гласувано от парламента. Така че не знам какъв ще е резултатът, когато имаме редовен кабинет. Ако (Андерй – б. ред.) Бабиш е министър-председател, не изключвам възможността надзорът на ЧЕЗ да бъде сменен, а оттам и мениджмънтът на ЧЕЗ. Но това е трудно за прогнозиране. Яснота ще има, след като бъде гласуван редовен кабинет от чешкия парламент.

„Както вече многократно казахме „Инерком” България води преговори с няколко международни финансиращи институции и преговорите са в ход последните няколко месеца. Финансиращите институции, с които работим, изчакваха подписването на договора за покупко-продажба и наличието на финансовите резултати на 2017 г., за да могат да работят с най-новите данни и да преминат към следващият етап на финансирането, посочиха по-късно през деня от „Инерком” в отговор на въпрос на bTV.

„Нямаме информация за оказван натиск върху банки и не можем да коментираме действия, които не са свързани с нас”, е отговорът на въпроса дали е оказван натиск към банки да оттеглят подкрепата си.

„Работим по финансирането и постигаме значителен напредък по структурирането му”, гласи отговорът на въпроса дали има оттегляне на финансиращи институции, които преди това са заявили, че ще финансират сделката.

„Не може да коментираме казаното от г-н Пачес. Както казахме, нямаме притеснения относно осигуряването на финансиране на сделката”, отговарят от „Инерком”, запитани дали има риск за финансирането на сделката, каквито опасения изразява председателят на надзора на ЧЕЗ Вацлав Пачес.