Жителите и гостите на Нидерландия това лято могат да получат безплатен слънцезащитен крем на стотици места в страната.

На фестивали, в училища, в спортни клубове, плажове, паркове, ресторанти се инсталират машини със слънцезащитни продукти, за да се гарантира, че всеки може правилно да се защити от вредните ултравиолетови лъчи. Идеята за това се появява миналата година.

„Нашият дерматолог Карен ван Попелен изрази идеята да превърнем диспенсърите за дезинфекционен гел, останали от периода на пандемията от COVID-19, в дозатори за слънцезащитни продукти“, коментира говорителят на болница, която заедно с холандското дружество за борба с рака и застрахователни компании поставят началото на инициативата.

„Това се оказа голям успех. Все повече компании питаха дали могат да получат слънцезащитен крем. Не можехме обаче да отговорим на търсенето. Ние не сме компания за слънцезащитни продукти, но като болница имаме отговорност да споделяме ресурсите си“, посочи още той.

Ракът на кожата е най-честата форма на рак, а предпазването със слънцезащитен крем е един от най-важните начини за предотвратяване на заболяването.

Клиниката Venlo-Venray заедно със здравноосигурителна компания и няколко общини също снабдяват 120 основни училища с диспенсъри със слънцезащитен крем.

Идеята за безплатна защита на обществени места се появява на още едно място. Компанията Sundo се е специализирала в създаването на диспенсъри за слънцезащитни продукти в Холандия и Белгия. Основателят ѝ Убе Хемскерк и негов приятел я обсъдили, докато седят на слънце. Сред клиентите им са както търговски доставчици, така и 20 общини.

„Баща ми се е сблъсквал няколко пъти с рака на кожата. Смятам, че е много важно да се предотврати това заболяване“, коментира нейният основател Хемскерк.

Проучвания на университета в Гент показват, че всяко евро, инвестирано в превенция на рак на кожата, спестява 3,60 евро в здравеопазването, се посочва в сайта на компанията. Сред целите на Sundo е да постигне 30% по-малко заболявания на рак на кожата през следващите 30 години.

„Да поставим дозаторите, струва пари - няколко хиляди евро, но смятаме, че здравето на нашите жители и посетители е много важно“, казва Жако Кнапе, съветник в крайморската община Катвейк.

Компанията Smeerkees участва в монтажа на стълбовете за дозаторите. Те вече могат да бъдат намерени в цялата страна. От Smeerkees обаче предпочитат да ги поставят на места, за които хората не се сещат да вземат със себе си слънцезащитни продукти.

„Когато отидете на плажа, обикновено сте добре подготвени, но много хора забравят да защитят кожата си, когато просто излязат някъде навън“, смятат от компанията.

В рекламите на местните ресторанти и заведения в социалните мрежи вече присъстват и послания за грижата за кожата, която те вече осигуряват, на клиентите си.

В цяла Европа случаите на рак на кожата се увеличават през последните две десетилетия. В съседна Германия според Федералната статистическа служба през 2021 г. броят на смъртните случаи от рак на кожата е нараснал с 55% спрямо 2001 г.