До изборите за президент на САЩ остават часове, а никой не се наема категорично да посочи фаворит измежду Хилари Клинтън и Доналд Тръмп. Независимо какво показват предварителните проучвания на общественото мнение, политическата надпревара има много по-ясен барометър, за това кой има по-голям шанс да спечели изборите.

Ключът са така наречените "Супер ПАК"-ове. Най-общо казано, това са допълнителни фондове към предизборните кампании, в който се събират дарения от корпорации, съюзи, частни лица и асоциации*.

Снимка: БГНЕС

Друго характерно предимство на „Супер ПАК”-овете е, че няма ограничения за обема на даренията. Затова там отиват парите на едрия бизнес, които имат интерес да подкрепят даден кандидат. Средствата се харчат най-вече за реклама по медиите.

Който има най-голям фонд от частни дарения, той би трябвало да спечели изборите.

Кой е събрал най-много?

Към 28 октомври кампанията на Клинтън е набрала общо 1,0681 милиарда долара, които включват 201,5 милиона долара от „Супер ПАК”-ове. Кампанията на Тръмп пък е набрала два пъти по-малко – 512,2 милиона долара, в които влизат едва 59,1 милиона долара от топ дарителите.

Снимка: bTV

На базата на тези данни Брайън Кранстън от "Индипендънт" отбелязва, че и в двата лагера даренията са намалели значително, но при републиканците спадът е с 95% спрямо 2012 г.

Къде са всички републикански дарители?

През 2016 г. традиционните републикански дарители не подкрепят финансово кандидат-президента на партията си, може би защото не смятат, че той може да спечели, и следователно не искат да си пилеят парите, твърди Кранстън.

Снимка: EPA

Собствената партия на Тръмп сигнализира, че не вярва той да има дори приличен шанс да спечели, така че вместо това съсредоточава усилията си върху запазването на мнозинството си в двете камари на Конгреса.

Според анализатора, от самото начало на кампанията си, Тръмп създава очакването, че като милиардер, може да се самофинансира. До момента обаче републиканецът е дарил на себе си около 60 милиона долара.

Единственото по-сериозно неизвестно в уравнението за Тръмп е, че той не се нуждае от платени медийни изяви, защото всяко негово провокативно изказване, веднага се превръща в световна новина.

Но каквато и популярност да е натрупал Тръмп със скандалното си поведение, парите са при Хилари.

*Те са въведени през 2010 година с решение на Върховния съд на САЩ, след като съдът установява, че ограниченията над подобен тип дарения е нарушение на правото на свободно слово, записано в Първата поправка.