Нобеловата награда по икономика беше връчена за подобрения в теорията за търговете и иновации в нови формати на аукциони. Тазгодишните лауреати са американските учени Пол Милгром и Робърт Уилсън от Станфордския университет.

BREAKING NEWS:
The 2020 Sveriges Riksbank Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel has been awarded to Paul R. Milgrom and Robert B. Wilson “for improvements to auction theory and inventions of new auction formats.”#NobelPrize pic.twitter.com/tBAblj1xf8

— The Nobel Prize (@NobelPrize) October 12, 2020">

Аукционите работят на принципа, че хората продават на най-високото наддаване или купуват най-евтината оферта. В днешни дни обаче с удара на чукчето се продават не само антики и произведения на изкуството, но и по-нестандартни оферти.

Те включват енергия, ценни книжа и минерали и често сделките са за „космически“ суми, според съобщението, прочетено по време на обявяването на победителите в Шведската академия в Стокхолм.

Двамата учени са работили по модели, които да улеснят продажбата на продукти и услуги, която би била трудна чрез традиционните методи. Обикновено анализът на поведението на участниците в аукциона не е лесна задача. Те следват собствените си стратегии, които се основават на наличната информация и на какво смятат, че мислят техните конкуренти.

Робърт Уилсън е разработил модел за аукциони на предмети с обща стойност. Това е предварително неизвестна цена, която обаче е еднаква за всички в края на аукциона. Неговата теория показва как рационалните наддаващи дават оферти, които са по-ниски от тяхната най-висока прогноза за общата стойност.

Причината е притеснението да не станат жертва на „проклятието на победителя“ и да се наложи да платят прекалено висока цена, ако се окажат с най-доброто предложение.

Пол Милгром пък е формулирал по-обща теория за аукционите. Тя включва както общата стойност, така и частна стойност, която варира в зависимост от наддаващия. Той анализира стратегиите за наддаване в познати модели на аукциони и доказва, че ако форматът на аукциона позволява на наддаващите да научат повече за прогнозните цени на останалите участници, то продавачът ще се окаже с по-висока печалба.

Откритията на учените са довели до увеличение в икономическото благосъстояние както на търговци и купувачи, така и на данъкоплатци по целя свят.