Пилотска и техническа грешка са довели до падането на самолет на френските авиолинии „Ер Франс” в Атлантическия океан през 2009 г., когато загинаха 228 души. Това съобщава Би Би Си, позовавайки се на окончателното разследване на катастрофата. То е дело на френската служба за разследване на инциденти с граждански самолети BEA.

Според доклада инцидентът е започнал с повреда на сензорите за скорост по време на турбуленция. Тогава капитанът на полета е бил в почивка и нещата са били контролирани от вторите пилоти.

Когато се върнал в кабината, вече било късно да предотврати катастрофалния развой на събитията. Вместо да дадат носа на самолета надолу, както се прави при загуба на скорост, те го насочили нагоре. „Екипажът тотално е загубил контрол над ситуацията”, заявява главният разследващ на БЕА. Според него те дори не са разбрали, че самолетът губи скорост, докато се снишавал с над 3000 метра на минута.

Докладът отправя 25 нови препоръки за безопасност освен 25-те, предложени от предварителния доклад миналата година. Сред тях са по-добри тренировки за пилотите и подобряване на системите за предупреждение на самолетите.

В отговор на препоръките компанията за производство на самолети „Еърбъс” обеща да предприеме всички мерки, за да допринесе към колективното усилие да бъде повишена сигурността във въздуха. Въпреки това семействата на някои от загиналите обвиняват доклада, че е твърде снизходителен към авиоиндустрията, съобщава Ройтерс.

Изследователите обвиняват за инцидента и „Ер Франс”, и „Еърбъс”. Двете компании спорят кой е отговорен за инцидента и се разследват от френски магистрати за непредумишлено убийство. Съдебният доклад ще излезе следващата седмица и се очаква да повтори съдържанието на разследването, коментира АФП. След инцидента „Ер Франс” замени скоростните сензори на своите самолети „Еърбъс” с по-нови.

Самолетът изчезна по време на буря, докато летеше от Париж към Рио де Жанейро. Останките му бяха намерени след продължително търсене в морските води в радиус от 10 000 кв. км. Почти две години пък бяха необходими на подводниците-роботи, за да намерят черната кутия през 2011 г.