Първите редовни пътнически влакове потеглиха днес в Швейцария през новия 15-километров тунел Ченери в Алпите, предаде ТАСС.
След откриването на тунела Льоцберг през 2007 година, а след това и на Сен Готар през 2016 година, този нов тунел в Тичино, в южната част на Швейцария, е последната брънка от Новата железопътна линия през Алпите, която ще облекчи силно транспорта на стоки по жп оста, свързваща Ротердам с Генуа.
Швейцарските федерални железници изтъкнаха в комюнике, че редовното движение на пътнически влакове през "Ченери" поставя началото на нова ера за европейската мобилност.
Пръв през тунела днес премина влакът Евросити (Eurocity), отпътувал от Цюрих в 6:33 ч. местно време и пристигнал в град Киасо в Южна Швейцария в 8:55 ч.
Тунелът "Ченери" беше открит тържествено на 4 септември, но до днес движението на пътнически влакове се осъществяваше само в тестов режим.
Проектът Нова железопътна линия през Алпите, одобрен на референдум през 1992 година, вече е завършен и благодарение на това "съоръжение на века" Швейцария е укрепила политиката си в сферата на превозите и защитата на Алпите, подчерта тогава федералният департамент за околната среда, транспорта, енергетиката и съобщенията.
Задачата за постепенно прехвърляне на товарните превози от автомобилен към жп транспорт е закрепена в конституцията на Швейцария. Положително въздействие се очаква и за пътническите превози.
От Цюрих до Милано, например, ще може да се пътува за 3 часа и 17 минути спрямо сегашните 3 часа и 40 минути. Разстоянието от Лугано до Белинцона пък ще се взема за 19 вместо за 27 минути, а между Лугано и Локарно - за 29 вместо за 50 минути.
Дълъг 15,4 км и изграден на 329 метра над морското равнище, тунелът ще може да пропуска до 170 товарни влака и 180 пътнически дневно.
Общо проектът за жп оста през Алпите струва 24 милиарда франка или 22,7 милиарда евро, като най-много средства са вложени в 57-километровия тунел Сен Готар - над 12 млрд. франка.