Колите с нулеви емисии стават все по-популярни, но управлението на електрическо превозно средство е почти невъзможно на места с ограничена инфраструктура за зареждане.
Екип от студенти в Технологичния университет в Айндховен (TUE) създават първата в света офроуд кола, която се задвижва само със слънчева енергия.
„Тя може да се използва в отдалечени райони, в които пътищата са по-слабо развити, а енергийните мрежи не са особено надеждни. Така може да бъде оказана допълнителна спешна помощ и да се правят спешни доставки”, коментира пред Си Ен Ен Тийм Босман, който е мениджър на събитията на екипа.
Stella Terra, която е цвят каки, има слънчеви панели на наклонения си покрив, чрез които зарежда батерията си и може да изминава дълги разстояния, захранвана изцяло от слънцето.
След представянето на прототипа на SUV през септември екипът тества превозното средство по-рано този месец в Мароко през 1000 км между северното крайбрежие на страната и пустинята Сахара на юг.
„Мароко има огромно разнообразие от пейзажи, за кратко време там можеш да преминеш през различни настилки“, казва Босман.
Той посочва, че Stella Terra е тествана „на всеки тип повърхност, която може да срещне кола като тази“.
Започвайки от Танжер, екипът преминава през скалистата планинска верига Риф, където бързите изкачвания и спускания правят изпитания на Stella Terra в първо офроуд предизвикателство.
След това на юг през Фес екипът тества колата по планинските пътеки на Миделт – един от най-високите градове в Мароко, и завършва пътуването си в пустинята Сахара, предизвиквайки Stella Terra по пясъчни писти.
По време на тестовете автомобилът, разрешен за движение по пътищата, развива максимална скорост от 145 километра в час. В слънчев ден може да измине 710 километра по пътища и около 550 километра извън пътя, в зависимост от повърхността. При облачни условия екипът изчислява, че капацитетът за движение на колата е с 50 километра по-малко.
Босман отбелязва, че превозното средство се е оказало с една трета по-ефективно от очакваното по време на изпитанията, а олекотената му конструкция го прави по-малко склонно да заседне на неравен терен.
Електрическите SUV-автомобили – тези с повишена проходимост, са по-тежки от стандартните електрически превозни средства и изискват по-големи, по-тежки батерии, за да ги захранват.
„Там, където пазарът на SUV в момента прави иновации на предишните модели, ние започваме от нулата и проектираме всичко сами“, казва Босман.
Той посочва, че минимизирането на теглото на автомобила е било от съществено значение и екипът от 22-ма студенти се е фокусирал върху това да направи всеки елемент ултраефективен.
Със своите 1200 килограма Stella Terra тежи с около 25% по-малко от средностатистическия SUV.
Аеродинамичният ѝ дизайн намалява съпротивлението, а „леки и здрави” композитни материали допринасят за намаляването на теглото ѝ, казва Боб ван Гинкел, технически мениджър.
„Едно от предимствата на слънчевите панели, поставени отгоре е, че можем да имаме много по-малка батерия, защото зареждаме по време на шофиране“, добавя още той.
Stella Terra може да пътува извън обособени пътища, не се нуждае и от специални точки за зареждане. Седалките на колата могат да се разтегнат до превръщането им в легло. Когато колата е неподвижна, слънчевите панели могат да се удължат, за да се увеличи максимално зареждането, като същевременно служат и като тента за сянка.
„На всеки час шофирането беше напълно различно. За екипа пътуването също беше невероятно“, коментира Босман.
Лабораторията за автомобилни иновации в Технологичния университет в Айндховен експериментира със слънчеви превозни средства повече от десетилетие, произвеждайки автомобили, които изпреварват тенденциите на пазара с от пет до десет години.
Екипът около концептуалния SUV автомобил се надяват той да бъде масово произвеждан в близко бъдеще.
„Целим също така да вдъхновим не само обикновените хора, но и автомобилната индустрия“, казва Босман.
"Разширяваме границите на технологиите. Искаме да покажем, че преходът към устойчиво бъдеще предлага поводи за оптимизъм", коментира мениджърът Уайс Бос на страницата на университета в Айндховен.