Продължава блокадата на гръцките фермери по граничните ни пунктове. И днес имаше напрежение между протестиращите фермери, шофьорите и полицията.
Пълна блокада имаше за един час в късния следобед. В момента се пропускат само леки автомобили, но не и тежкотоварни. Опашката е по 20 км. от двете страни на границата с Гърция.
За разлика от предишните дни, гръцките фермери планираха да затворят и петте гранични пункта по българо-гръцката граница.
На Кулата опашката от българска страна към обяд е повече от 12 километра. Леки коли на този етап не се спират. На Илинден блокадата обаче е и за леки автомобили, и за тежкотоварни камиони.
Гръцките фермери в района на Орестиада спряха движението към граничен пункт Капитан Петко Войвода. Около 500 трактора са изкарани на пътното платно. До опашки обаче не се стига, защото там трафикът е малък, а масово българските фирми не пътуват днес към Гърция.
Рано сутринта, преди началото на стачката в Гърция, през пункта Капитан Петко Войвода преминаха едва няколко тира.
Междувременно на 30-ина километра във вътрешността на Гърция колоните от земеделска техника бяха в готовност да затворят пътя към България.
На импровизирания протестен лагер край Орестиада гръцките фермери дежурят вече 18-и ден. Те са се запасили с дърва за огрев, храна и червено вино. Казват, че няма да си тръгнат оттук, докато правителството не изпълни техните искания.
Земеделската техника е там вече десетина дни. Фермерите казват, че няма да я приберат, защото вече нямат пари да я поддържат.
Фермерите стачкуват за да запазят социалните си придобивки, казват, че нямат политически искания. Заради предупрежденията за национална стачка в Гърция днес потокът и от леки автомобили през пункта Капитан Петко Войвода е символичен.
Станислав Янев пътува от Италия, а крайната у точка е Бургас. Превозва филтри за рафинерия, а днес трябвало да ги достави. Но още е в Гърция - на опашката. По договор ще получи санкция по около 100 евро на ден. Съвместява функцията на превозвач с тази на шофьор.
„Значи, аз ще си ги удържа от моя джоб и ще спестя като шофьор няма да си платя на мене и така, шофьора няма никаква вина в тоя случай, защото шофьорът е подставено лице, което изпълнява тука на това седи си и не може да направи нищо”, каза Станислав.
В момента обаче се бори с друго - елементарни човешки потребности. От българска страна има 11 химически тоалетни. Районът около Кулата обаче вече прилича на сметище.
В продължение на километри не виждаме контейнери, а тонове боклуци са изсипани край пътя.
И днес представители на местната власт посетиха границата, но само за да организират раздаването на храна - само от българска страна.
Заради блокадите по границата Министерството на външните работи поиска от Еврокомисията спешно да се намеси, тъй като Гърция не изпълнява задълженията си, свързани с основни свободи в рамките на Общността. Става въпрос за свободното движение на хора и стоки между държавите-членки.
Солун се събуди на практика парализиран. Не работят аптеки, магазини и ресторанти.
През целия ден градският транспорт в Гърция ще се движи само в определени часове, тролеите и надземното метро изобщо няма да напуснат депата си. Таксиметровите шофьори също протестират.
Болниците са с ограничен личен състав.
Това е вторият национален протест, откакто през септември Алексис Ципрас спечели изборите.
За транспортния хаос допринасят и фермерите, които освен границата с България са блокирали и границите с Турция и Македония. Според тях планираната данъчна реформа ще направи гръцките земеделци неконкурентни на международния пазар.
"По същество те ще отнемат 75 на сто от нетната ни печалба. Така ни правят неконкурентноспособни в сравнение със съседните страни и в Европейския съюз изобщо, и ни прогонват от земята ни", коментира Константинос Александрис, председател на работническия синдикат в Александруполис.
Протестиращи са блокирали транспортни връзки в цяла Гърция. Парализиран е и морският транспорт, тъй като днес и утре стачкуват моряците и пристанищните работници.