Правителството на Никарагуа планира да построи своя собствена версия на Панамския канал, начинание, което ще им струва над 30 милиарда долара, съобщава АФП.
Ако проектът се осъществи, построяването на 200-километровия канал ще отнеме 10 години. В момента се разглеждат 6 различни маршрута, през които той може да премине.
Концепцията за подобен проект съществува още от началото на 19 век, но той е смятан за неизпълним поради притеснения за политическата нестабилност в страната, както и заради липсата на финансиране.
Директорът на проекта Идън Пастора заявил пред никарагуанската телевизия, че инвеститори от Япония, Китай, Русия, Венецуела, Бразилия и Южна Корея вече са проявили интереса си към проекта.
Страната има намерения да задържи 51-процентов дял от канала, който според правителството на Никарагуа ще „вдъхне живот в затъващата икономика” на държавата. Никарагуа е втората най-бедна страна в Северна и Южна Америка след Хаити - повече от половината от 5,8-милионното й население живее под прага на бедността.
Подобни очаквания не са неоснователни, тъй като 80-километровият Панамски канал донесе над 6 милиарда долара на Панама откакто американското правителство предаде управлението му на панамска агенция през 1999 г., припомнят международни наблюдатели.
Само през последната година приходите от него възлизат на над 1 милиард долара, катао близо 5 процента от световната търговия преминава през Панамския канал.
Но икономическите анализатори в Никарагуа смятат, че „Никарагуанския канал” е неосъществим проект поради световната икономическа криза и политическата нестабилност в страната.
„Ще бъде трудно реализирането на този проект в близките години. Европа е в рецесия, Япония също. Растежът на Китай се забави, а Русия (смятана за основен инвеститор в проекта) е в икономическа депресия,” заявява през АФП бившият депутат в парламента на Никарагуа Хосе Пале.
За момента Панамския канал остава единствения „пряк път” между Атлантическия и Тихия океан, но правителството на Никарагуа твърди, че той е недостатъчен, за да поеме големия трафик търговски кораби.
Въпреки това вече съществува проект на стойност 5.25 милиарда долара за разширяване на Панамския канал, припомня АФП.
Друг потенциален проблем пред изграждането на „Никарагуанския канал” са териториалните спорове между Никарагуа и Коста Рика относно провинцията Сан Хуан.