Колумбийските наркокартели стават все по-изобретателни при транспорта на наркотици. Вместо едновремешните "мулета", днес пласьорите на дрога ползват модерни средства, включително и под вода, пишат медиите в латинска Америка.

В Буенавентура не е трудно да намериш мъже, готови да играят на руска рулетка. В колумбийския й вариант човек или става богат, или попада в затвора. В най-лошия случай може да загине. Пред този избор са изправени мнозина безработни рибари от пристанищния град - те стават "мулета" и пренасят нелегално наркотици.

Името на Буенавентура нашумя в началото на 1980-те години, когато започва големият трафик на наркотици, а градът се превръща в разпределителен център за кокаина. Оттогава насам заливът му е едно от най-опасните места в страната. Там са наркотрафикантите, но и нощните патрули на ВМС и бреговата охрана.

Във военната база "Малага" капитан Фернандо Пара гордо демонстрира своя "улов": синя подводница, дълга 30 метра, е "паркирана" между палмите и контейнерите със стоки. "Виждали сме какво ли не, но не и такава подводница", казва командирът на колумбийския морски флот в Тихия Океан.

Игра на котка и мишка

Подводницата е "арестувана" през февруари от колумбийски и американски специални части. Построена е така, че да може да пренася до 8 тона кокаин на дълги разстояния - например до бреговете на Мексико, отдалечени на 3 500 километра.

Снимка: БГНЕС

Общо 8 000 военнослужещи се грижат за сигурността на колумбийските териториални води и се опитват да пресичат наркотрафика по море. Почти непосилна задача, защото морската граница по тихоокеанското крайбрежие на страната е дълга 1 300 километра - между Панама на север и Еквадор на юг. "Играем си на котка и мишка", казва капитан Фернандо Пара, цитиран от БГНЕС, и добавя: "Съревнование в технологично и тактическо отношение".

В миналото наркокартелите пренасяха кокаина с малки рибарски лодки. По-късно на тяхно място дойдоха бързите моторници с до пет извънбордови двигателя. Преди няколко години картелите започнаха и сами да произвеждат специалните си транспортни средства. Появиха се бързи лодки-еднодневки от полиестер и фибростъкло, които могат да пренасят до няколкостотин килограма кокаин.

Те са новост и военноморските сили дори им измислиха специално име - полуподводници. Лодките са дълги по няколко метра, но са извънредно плитки - нямат и един метър височина - и приличат на торпедо. В тях има място за не повече от трима души. Екипажът има видимост само през малък стъклен люк. На борда има място за дизелово гориво и наркотици, но не и за удобства от сорта на тоалетна. Предимството на тези полуподводници е, че когато са в открито море, много трудно могат да бъдат засечени и заловени.

Милиардни печалби

Една трета от наркотиците, приготвени в колумбийските джунгли, напускат страната по море. Експертите смятат, че на всеки заловен наркотранспорт се падат по пет, които се изплъзват от мрежите на контрольорите.

Снимка: БГНЕС

Контрабандистите печелят добре. Само за строителството на заловената подводница са отишли 1 до 2 милиона долара. Но това са вложения, които се връщат стократно: продажбата на "стоката" по улиците на Лос Анжделис или Ню Йорк носи печалби в размер на поне 240 милиона долара.

Във военната база "Малага" силите за сигурност са създали нещо като музей на дрогите и гробище за стари морски съдове. Тук са изложени 12 различни морски съда, които са били заловени в играта на котка и мишка. А синята подводница е бижуто в колекцията. През железен люк се влиза в търбуха на подводницата. Осветителни тела маркират доста голям трюм. Командният пулт е оборудван с навигационна система, дълбокомер, късовълнов радиопреимник. Има и тоалетни.

"Затова пък са забравили да изолират тръбите за отработения въздух, така че при затворен люк и под вода в подводницата става нетърпимо горещо", казва лейтенант Селис от бреговата охрана. След конфискацията на подводницата той е плавал с нея до военноморската база. "По бански и само при отворен люк", шегува се той.