Планът на Северна Македония за средствата от плана на ЕС за растеж на Западните Балкани е готов и очаква одобрение от Европейската комисия, съобщи премиерът на страната Християн Мицкоски.
Той посочи, че някои проекти, като жп линията към България (част от Коридор 8), не могат да бъдат завършени и предлагат средства да се използват за модернизация на ж.п. линията от Коридор 10.
Според него "част от Коридор 8 завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост".
"Как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро. Моля тези пари да ги изразходваме за модернизация на жп линията от Коридор 10 и влаковете да се движат със 100, вместо с 30 км/час“, коментира Мицкоски, цитиран от македонските медии и БГНЕС.
Премиерът смята, че по този начин "бюджетът на държавната компания „Македонски железници“, вместо да бъде намален три пъти, ще бъде увеличен три пъти.
"Вместо да имаме един работещ локомотив за първи път след две години, да купим пет нови локомотива, за да имаме повече композиции, които ще минават през страната”, подчерта още Мицкоски.
Министърът на транспорта Александър Николоски също подкрепя приоритизирането на Коридор 10. Финансирането за източната част на Коридор 8 е осигурено от ЕС и заеми от ЕБВР и ЕИБ.
Въпреки това проектът за Коридор 8 не е включен в програмата на новото правителство и има риск от загуба на безвъзмездни средства поради забавяне.
Транснационалната транспортна ос Коридор 8 свързва пристанищата в Италия, Северна Македония и България, но липсват връзки на западния и източния край. Строителните работи по Коридор 8 започнаха през октомври 2022 г.
Транспортният европейски коридор 10 преминава от северозапад на югоизток и съединява Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция и България. Основната ос преминава през Залцбург – Любляна – Загреб – Белград – Ниш – Скопие – Велес – Солун.