Изправени пред нова обезкуражаваща цел за разходите на НАТО, италианските политици предлагат дълго обсъжданият мост до Сицилия на стойност 13,5 млрд. евро да бъде определен като военен разход, пише "Политико" в свой анализ, цитиран от БГНЕС.
Италия е една от държавите с най-ниски военни разходи в НАТО - миналата година тя е насочила само 1,49% от брутния си вътрешен продукт за военни цели. Това прави новата цел от 5% до 2035 г. да изглежда недостижима.
И точно тук мостът може да помогне.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Правителството на Джорджа Мелони желае да осъществи фараонския план за пресичане на Месинския проток с най-дългия висящ мост в света - проект, който е бил мечта на римляните, диктатора Бенито Мусолини и бившия министър-председател Силвио Берлускони.
Както външният министър Антонио Таяни, така и министърът на инфраструктурата Матео Салвини, вицепремиери на Мелони, изтъкват идеята, че мостът има стратегическа стойност за НАТО, а не чисто икономическа роля - въпрос, който беше подчертан и в правителствен доклад през април.
Правителствен служител подчерта, че не е взето официално решение за класифицирането на моста като проект в областта на сигурността, но заяви, че вероятно скоро ще бъдат проведени допълнителни разговори, за да се „види доколко осъществимо изглежда това“. Идеята може да бъде политически полезна за Мелони, тъй като тя се бори да убеди предпазливата към войната общественост в необходимостта от големи разходи за отбрана в момент, когато Италия вече се стреми към строги икономии.
Съществуват някои ясни основания, на които Италия би могла да се позове в полза на моста. От целевите 5 % от БВП на НАТО само 3,5 % трябва да бъдат основни разходи за отбрана, докато 1,5 % могат да бъдат насочени към по-широка стратегическа устойчивост, като например инфраструктура.
Служител на италианското министерство на финансите също така изказа предположение, че обявяването на моста за военен проект ще помогне на правителството да преодолее някои от икономическите и техническите пречки, които са попречили на изграждането му в миналото.
В продължение на десетилетия усилията за построяване на моста с дължина 3,3 км, неведнъж са се сблъсквали с проблеми, свързани с разходите, трудностите при работа в сеизмична зона и предизвикателството, свързано с преместването на хора.
Новото определяне ще „преодолее бюрократичните пречки, съдебните спорове с местните власти, които биха могли да оспорят правителството в съда, твърдейки, че мостът ще нанесе непропорционално големи щети на техните земи“, заяви служителят на Министерството на финансите. То също така ще „улесни набирането на средства, особено през следващата година, за моста“.
Наложително или нелепо?
През април италианското правителство прие документ, в който се заявява, че мостът трябва да бъде построен по „наложителни причини от първостепенен обществен интерес“.
Освен за граждански цели, „мостът над Месинския проток има и стратегическо значение за националната и международната сигурност, дотолкова, че ще играе ключова роля в отбраната и сигурността, улеснявайки придвижването на италианските въоръжени сили и съюзниците от НАТО“, се казва още в документа.
Италия също така поиска проектът да бъде включен във финансовия план на ЕС за мобилност на военния персонал, материалите и активите, тъй като „ще се впише идеално в тази стратегия, осигурявайки ключова инфраструктура за прехвърляне на силите на НАТО от Северна Европа към Средиземноморието“, пише още в правителствения доклад.
„Мостът представлява предимство за военната мобилност, като позволява бързото транспортиране на тежки превозни средства, войски и ресурси както по шосе, така и по железница“, допълва правителството.
Друг е въпросът дали НАТО - и по-важно президентът на САЩ Доналд Тръмп, който обича големите строителни проекти - ще се съгласи с тази логика.
Официално Месинският проток се намира извън единствения определен от НАТО коридор за военна мобилност на Италия, който започва от пристанищата в областта Пулия на петата част на италианския ботуш, пресича Адриатическо море до Албания и продължава към Северна Македония и България. Не е ясно и дали проливът е включен в собствената мрежа за военна мобилност на ЕС, чиито коридори, според запознати с дискусиите, се очаква да съвпаднат с маршрутите на НАТО.
Американците засега не разкриват картите си. Когато бяха попитани за моста на срещата на върха на НАТО в Хага в края на юни, американските помощници се засмяха, но не дадоха незабавен отговор.
Мостът „Берлускони“
Външният министър Таяни е яростен привърженик на моста.
„Ще накараме италианците да разберат, че сигурността е по-широко понятие от танковете“, каза той в неотдавнашно интервю за бизнес всекидневника Milano Finanza.
„За да постигнем това, ще се съсредоточим върху инфраструктура, която има и гражданско предназначение, като например моста над Месинския проток, който попада в концепцията за отбрана, като се има предвид, че Сицилия е платформа на НАТО“, добави Таяни.
Министърът на инфраструктурата Салвини, другият вицепремиер на Мелони, вижда в моста нещо, което може да превърне неговата крайнодясна партия „Лига“ - първоначално сепаратистката „Северна лига“ - в успешно общонационално политическо движение, което се ангажира и с голям проект в южната част на страната.
„Разбира се“, отговори той неотдавна на въпрос дали мостът може да помогне на Италия да постигне новата си цел в НАТО. „Инфраструктурата също е стратегическа от гледна точка на сигурността в много отношения, така че ако инвестираме повече в сигурността, някои стратегически инфраструктури също ще станат част от този план за сигурност.“
Според служителя на Министерството на финансите и законодател, запознат с вътрешната динамика на правителството, Салвини е настоявал за ускоряване на процеса.
„Матео много настоява да получи някаква форма на „одобрение“ на проекта на техническо и политическо ниво, за да покаже на общественото мнение, че нещо се движи“, казва служителят на Министерството на финансите.
Опозиционните партии не са съгласни както с необходимостта от изграждането на моста, така и с класифицирането му като военен разход.
"Това е подигравка с гражданите и с ангажиментите, поети в НАТО. Съмнявам се, че този блъф на правителството ще бъде приет", заяви Джузепе Анточи, член на Европейския парламент от ляво-популисткото Движение „Пет звезди“.
„Правителството трябва да спре и да избегне да се прави на международен глупак, което ще покрие Италия с подигравки“, добави той.
Друг аргумент срещу проекта е, че той ще свърже два от най-бедните италиански региона, в които няма ефективна транспортна система. Мнозина смятат, че инвестирането в местни улици и железопътни линии е по-належащо.
"Населението на Сицилия и Калабрия страда от неадекватна водоснабдителна инфраструктура, транспорт с бързи темпове, дупки по пътищата и болници от третия свят. Затова мостът над пролива не може да бъде приоритет", каза Анточи.
Но управляващата коалиция е решена да продължи напред. На 24 юни Салвини заяви, че окончателното разрешение на проекта се очаква през юли.
В известен смисъл Таяни предложи мостът да бъде наречен на името на Берлускони - министър-председател, известен с партитата си „бунга-бунга“ и безкрайните съдебни битки.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK