Американският президент Доналд Тръмп въведе 15% мито върху южнокорейския внос, като част от новия пакет с мита върху стоки от редица държави. Макар Южна Корея да изнася за САЩ автомобили и смартфони, потребителите най-много са засегнати от скока на цените на корейската козметика.
Т.нар. K-beauty продукти за красота се славят със своето съотношение цена–качество, което рязко увеличи търсенето в последните години. Глобалната популярност на корейската култура също допринася за интереса към козметиката ѝ.
Американката Пърл Мак разказва пред „Би Би Си“, че е научила за K-beauty чрез свои приятели. Според нея корейските серуми ѝ понасят много по-добре от западните, които често са по-агресивни към кожата ѝ. „В момента 95% от козметиката ми е корейска“, казва 27-годишната дизайнерка.
Тя далеч не е единствена. Според данни от индустрията, американците са похарчили около 1,7 милиарда долара за K-beauty продукти през 2024 г. – ръст с над 50% спрямо предходната година.
Корейските козметични продукти не само са по-достъпни като цена от западните, но често съдържат уникални съставки като екстракт от хартлийф (heartleaf) и секрет от охлюви, които рядко се използват на Запад.
Мита, митници и масова паника
Американският търговец на K-beauty Santé Brand съобщи за 30% скок в поръчките още през април, веднага след като Тръмп обяви новите мита. Търговците са категорични, че клиентите се презапасяват от страх да не останат без своите любими продукти.
Икономистът Мунсоб Лий от Калифорнийския университет в Сан Диего смята, че цените ще се повишат, особено за малки търговци в платформи като Amazon, които работят с ниска печалба. Но глобалната популярност на корейската култура ще поддържа търсенето високо, смята той.
Пърл Мак потвърждава, че няма намерение да се отказва от любимите си продукти, дори при по-висока цена: „Зависи колко ще поскъпнат, но засега съм готова да платя повече.“
През последните дни Тръмп договори сходни мита и с Япония, и с Европейския съюз, чиито козметични марки също ще бъдат облагани с 15% при внос в САЩ. В основата на търговската му политика стои желанието повече продукти да се произвеждат в Америка.
Но дали това ще накара потребителите да минат на американска козметика, остава неясно. Пърл Мак е скептична: „Често търся американски алтернативи, но досега не съм открила нещо, което да е толкова ефективно. Засега не бих преминала към американски марки.“
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK