Скандалът с манипулираните тестове за отделяните вредни газове на дизеловите автомобили на "Фолксваген" разтърси бизнес и политическата сцена на Германия, а анализаторите предупреждават, че кризата с автомобилопроизводителя може да се превърне в най-сериозната заплаха за първата икономика в Европа, посочва Ройтерс.

"Фолксваген" е най-големият германски производител на автомобили и един от най-големите работодатели в страната. В Германия за компанията работят 270 000 души, а още повече хора работят за доставчиците ѝ.

Изпълнителният директор на "Фолксваген" Мартин Винтеркорн плати цената за скандала, като подаде оставка в сряда и се очаква днес да бъде посочен неговият заместник.

Снимка: БГНЕС

Най-неочаквано "Фолксваген" стана по-голям риск за германската икономика, отколкото гръцката дългова криза, смята Карстен Бжески, главен икономист на Ай Ен Джи.

Ако продажбите на "Фолксваген" в Северна Америка спаднат през идните месеци, това няма да се отрази само на компанията, но и на цялата германска икономика, обяснява той.

"Фолксваген" продаде почти 600 000 автомобила в САЩ миналата година, което е около 6% от общите продажби на компанията в света, възлизащи на 9,5 милиона.

Американската агенция за защита на околната среда (EPA) отбелязва, че автомобилостроителят може да понесе глоби на стойност до 18 милиарда долара за манипулиране на тестовете за вредни газове, допълва Ройтерс.

Макар глобата да може да се покрие от парите в брой, които държи компанията, възлизащи на 21 млрд. евро, скандалът породи опасения за мащабно закриване на работни места.

Германското правителство се притеснява, че други автомобилопроизводители могат да пострадат заради скандала с "Фолксваген".

Анализаторите предупреждават, че зависимостта на германската икономика от автомобилния сектор може да подкопае прогнозата за икономически растеж от 1,8% за тази година.

Съществуват и мнения, че влиянието на скандала върху икономиката не трябва да се преувеличава.

Няма да има рецесия само заради една компания, смята Йорг Кремер, главен икономист на "Комерцбанк". Според него компаниите от германската автомобилна промишленост няма да бъдат сложени под един знаменател.

Някои наблюдатели виждат ирония в създалата се ситуация. Макар Германия да преодоля дълговата криза в еврозоната и засега икономическото забавяне на Китай, страната може да се сблъска с най-големия риск от дълго време, идващ от една от компаниите ѝ. Иронията на всичко това е, че опасността сега може да дойде отвътре, а не отвън, отбелязва Бжески.