Черна гора е на едно от първите места по катастрофи и загинали на пътя в Европа. Изграждането на първата автомагистрала е най-обсъжданият проект в страната. Финансирането и строежа изпълняват китайци.
Първата магистрала в Черна гора трябва да свърже пристанището Бар с град Боляри на границата със Сърбия. Това са 167 км през планински терен. Първите 21 км трябва да са готови догодина.
„Това е един от най-скъпите участъци, не само в Черна гора, но в Западните Балкани, а в момента и в Европа. 60% от тези 21 км са тунели, мостове, виадукти. Имаме 17 км тунели в двете посоки. Трябва да изградим и 20 моста”, обясни Ангелина Живкович, главен секретар в Министерството за транспорта.
Само тези 21 км от трасето струват 10 милиона евро. 85% от финансирането на проекта е от осигурено чрез заем от една от китайските държавни банки. Останалите 15% са държавно участие. Изпълнител е китайски консорциум. През последните години същата фирма поема различни инфраструктурни проекти на Балканите. Цената и процедурата по избор стават повод за разгорещени дебати в парламента.
„Този проект ще повиши външния дълг на страната. Ако строежът закъснее, ще има други суми, които трябва да покрием, а това ще е допълнителна тежест за Черна гора. Вече имаме дълг, който е 70% от БВП, което е много над критериите от Копенхаген, а Черна гора е кандидат за ЕС”, каза депутатът Александър Дамянович.
И Брюксел също има резерви.
„Тези 20 км ще помогнат на Черна гора, а и на останалата част от региона, да стане по-атрактивна и да има повече икономически ползи. Например от северната част на община Ядреница, ако сега искате да пътувате до столицата, това са 200 км. Когато бъде изградена тази отсечка, тя ще е само 17 км, тоест скъсяваме разстоянието със 130 км”, изчисли Ангелина Живкович.
Магистралата ще продължи и от другата страна на границата. Плановете са пътят между Белград и Подгорица да се скъси наполовина.