Не е изненадващо, че докато на работниците в Европа и навсякъде другаде се казва, че трябва да платят цената на своята разпуснатост от миналото, разходите за луксозни стоки показват, че богатите са по-добре от всякога.
Продажбите на луксозни стоки и разходите за класен начин на живот вече възлизат на 1,4 трилиона долара годишно и се очаква да се повишат с до 7% на година за следващите 2 години според доклад на консултантската фирма за мениджмънт и бизнес стратегии Boston Consulting Group, цитирани от вестник „Ню Йорк Таймс”
Тези цифри съвпадат с данните от други наблюдатели на луксозните пазари – кризата сви разходите в Европа и другите развити икономики, но все още не е ударила по джобовете на свръхбогатите.
„Пропастта на неравенството в доходите расте, което е жалко”, казва Жан-Марк Белеш, съавтор на доклада. „Но в резултат на това всяка година има все повече и повече милионери”, допълва той.
Много от допълнителните разходи са предизвикани от вливането на нови средства в растящите икономики като Китай, Бразилия и Русия. Докато тези икономики продължават да отчитат ръст, ще има добри новини за Европа, където са установени много от най-известните луксозни марки.
Европейските марки съставят 70% от световния пазар на луксозни стоки, а секторът осигурява работа на 1 милион работници в Европейския съюз според изследване, възложено от Сдружението на европейските културни и креативни индустрии.
Производството на луксозни стоки, възлиза на 550 млрд. долара годишно или почти 3% от Европейския БВП за година.
Предизвикателството е как да се намерят иновативни начини богатите да се разделят с парите си. Boston Consulting Group призовава търговците на едро да не пропускат възможността да се насочат към луксозните услуги, отколкото стоки.
В момента свръхбогатите са също толкова склонни да харчат парите си за СПА-процедури и ваканции в скъпи курорти, колкото и за часовници от ограничени серии или дизайнерски чанти, коментира „Ню Йорк Таймс”.
Членовете на застаряващото европейско богато население вече разполагат с повечето от нещата, които са искали и сега насочват вниманието си към запомнящи се преживявания.
На другия край на възрастовия обсег, производителите на луксозни стоки привличат децата на богатите в страни като Китай, където има бум в разходите за играчки и дрехи за деца под 14 години.
Gucci има детски магазин в Хонконг и сега се готви да изкара излезлите от мода стоки на китайска земя. Baby Dior има бранш в Шанхай, единствения извън Париж, а Burberry Children и Armani Junior са други предпочитани детски марки.
В Европа пък плутократите влагат парите си в старовремски жилища.
Заможни европейци от Еврозоната нервно прехвърлят активи в луксозни лондонски недвижими имоти и относителната сигурност на британската лира.
Може би добри новини за местния пазар за имоти, но слабо утешение за мнозинството, което се оказва от грешната страна на рецесията, завършва коментара си „Ню Йорк Таймс”