Законодателни промени на европейско ниво се налагат заради навлизането на изкуствения интелект в живота ни. Европарламентът трябва да реши редица въпроси, засягащи, например, автономните автомобили.

Докато в лабораториите търсят технически решения, възникват и морални въпроси – какво би станало, ако автономен автомобил засече, че предстои катастрофа и трябва да избере дали да „пожали” пътника си или пешеходец?

Учените от Масачузетския технологичен университет са направили глобално проучване с 40 милиона потребители. Експериментът показва, че жителите на Азия и Близкия Изток са склонни да спасят по-възрастните участници на пътя, а в Европа и Северна Америка – по-младите.

Снимка: bTV

В Япония, Норвегия и Сингапур са по-съпричастни към пешеходците, отколкото към пътуващите в колата. На обратния полюс са Китай, Естония и Тайван.

Трябва ли при инцидент да носи отговорност този, който е програмирал „умната” кола? „Отговорност трябва да носят другите хора, които се намират на пътя с тази кола, ако на пътя имаме само автономни коли, няма да има катастрофи”, категоричен е основателят на училището по роботика инж. Кирил Митов.

Казусът, разглеждан в правната комисия на Eропарламента, всъщност е още по-сложен, защото едно е компанията производител на колата, а друго са специалистите, създали софтуера й. „Представете си един автономен автомобил, овладян отвън, какво може да причини”, посочва Емил Радев от ГЕРБ/ЕНП.

Учените казват, че с автономните автомобили ще има по-малко инциденти. „Повечето инциденти са заради човешка грешка или неадекватно поведение на пътя, защото някой е карал с висока скорост, например”, смята доц. Георги Ценов, експерт от лабораторията по изкуствен интелект в „София Тех Парк”.

Още през тази година една магистралите край Пекин ще бъде обособена само за автономни коли. Професията на шофьора обаче е вън от опасност поне още 20 години, прогнозират експертите.