Изчезналият вчера в Индонезия руски самолет „Сухой Суперджет-100” е бил открит от хеликоптери на местните военновъздушни сили. По последни данни на борда му е имало 45 души.
Екипите, участващи в издирването, откриха тела сред останките на летателния апарат, който се е разбил в склоновете на вулкан в провинция Западна Ява. Спасителите не са открили оцелели в района на катастрофата.
Машината изчезна от радарите 50 минути, след като излетя от Джакарта за демонстрационен полет в сряда.
Около 20 минути след излитането, екипажът на самолета поискал разрешение да се снижи от 3 хиляди на 1 800 метра. Това станало точно, когато самолетът наближавал планински хребет, висок 2 200 метра.
Осем руски пилоти и техници, представители на индонезийски авиокомпании и журналисти са били на борда на самолета. Местните власти започнаха разследване на случая.
„Наредих на властите да вземат всички мерки за издирване и спасяване на пътниците, ако има оцелели - това е приоритет. После ще проведем пълно разследване на причините за катастрофата,” заяви индонезийският президент Сусило Бамбанг Юдойоно.
„Сухой Суперджет 100” е нов пътнически самолет, руско производство, който беше на рекламна обиколка в шест азаитски държави. От компанията твърдят, че машината е била в отлично техническо състояние.
През февруари Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) издаде сертификат на самолета, който дава възможност на „Сухой” да продава самолета на европейски авиокомпании. SSJ 100, както се казва експортната му версия, стана първият пасажерски самолет, сертифициран по стандартите CS-25 на EASA.
Регионалният джет, разработен от подразделението за гражданска авиация на конструкторското бюро „Сухой”, може да превозва 100 пътници на максимално разстояние малко повече от 3 хил. км, за базовата версия, и над 4 500 км при по-високия клас.
За първи път лайнерът се вдигна във въздуха през май 2008 г. През тази година руската „Обединена самолетостроителна компания” ще достави на външни пазари 10 самолета „Сухой Суперджет 100”. Машините са поръчани в Мексико, Лаос и Индонезия.
Руският печат коментира "първата черна дата" за проекта "Сухой Суперджет-100"
Това е първата черна дата в историята на "Суперджет", пише "РБК дейли". Като основна причина за станалото се посочва сблъсък на машината с планина при лоша видимост, добавя всекидневникът.
"Комерсант" представя и други версии за причините на трагедията - "от техническа повреда до отвличане на самолета, участвал в първото роуд шоу за днешната руска гражданска авиация".
"Професионалистите проявяват разбиране към ситуацията", коментира Алексей Синицки, главен редактор на руското браншово издание "Авиотранспортен преглед". "Безспорно никой няма да се прави, че нищо не е станало, но що се отнася до продажбите, всичко ще зависи индивидуално от всеки отделен клиент", добавя експертът, говорил пред "Комерсант".
Катастрофата няма да предизвика масово отказване на поръчки, смята и Борис Рибак, шеф на консултантската компания "Инфомост". Той припомня по-специално, че проектът "Сухой Суперджет" има сериозна политическа подкрепа, включително за продажбите".
"Сухой Суперджет" е нова разработка и няма кормило, а джойстик - нещо непривично за руските граждански пилоти. Те може да не са се справили с управлението на машината, предполага руският летец-изпитател Анатолий Книшов, цитиран в "Московский комсомолец".
Руският премиер Дмитрий Медведев създаде комисия за разследване на инцидента в Индонезия начело със заместник-министъра на промишлеността и търговията Юрий Слюсар, информира електронният в. "Утро".