Избори 2026
Последни новини

Последни новини

Изборен ден в 13 населени места в страната: Избирателите гласуват за кметове

Изборен ден в 13 населени места в страната: Избирателите гласуват за кметове

Спасиха куче и котка, прекарали над 4 дни заключени на тераса в „Люлин“ (СНИМКИ)

Спасиха куче и котка, прекарали над 4 дни заключени на тераса в „Люлин“ (СНИМКИ)

„Искам да предложиш ти нещо“: Шофьорът, прегазил детско колело заради череши, звъннал на бащата след скандала

Горнооряховският суджук – гордостта на града с европейско признание

От сцена в Европа до кауза в Плевен: Люси Дяковска възражда парк „Кайлъка“

Задържаха 33-ма нелегални мигранти край Бургас (СНИМКИ)

Нейнски за оръжията за Украйна: България не дава, а продава. Получихме около 200 млн. евро

Мая Манолова за високите цени: Една от търговските вериги трябва да усети на гърба си волята на държавата

Системно домашно насилие: 5-годишно дете е с телесна повреда след побой във Врачанско

Великобритания прехвана танкер от руския „сенчест флот“ в Ламанша

Готварско олио, използвано от милиони, ускорява развитието на раковите клетки

Ново проучване разкрива, че промени в храненето могат да забавят развитието на тумори

Снимка: iStock

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  11:47 ч. 25.08.2025 г.

Използването на популярно готварско олио ускорява развитието на рак на простата, показва ново проучване на Калифорнийския университет, цитирано от британските медии. Учените наблюдавали 100 мъже с ранен стадий на заболяването в продължение на година.

Оказало се, че тези, които консумирали по-малко растителни олиа и повече храни като сьомга, имали по-бавно растящи тумори в сравнение с хората на стандартна диета.

Семенните олиа – като рапично, царевично и от памуково семе – съдържат много омега-6 мазнини, които според изследванията повишават възпалителните процеси и така да улесняват разпространението на ракови клетки. За разлика от тях, рибените мазнини са богати на омега-3, които предпазват от възпаления и подпомагат имунната система.

Ръководителят на изследването, проф. Уилям Аронсън от Медицинския факултет на UCLA, обяснява: „Нашите резултати показват, че нещо толкова просто като промяна в диетата може да забави растежа на рака и да удължи времето преди да се наложат по-агресивни терапии.“

Въпреки това водещите медицински институции в САЩ твърдят, че семенните олиа са безопасни и не са пряко свързани с рак или други заболявания. Но общественият дебат се засилва, подхранван от публични фигури като Робърт Ф. Кенеди-младши, който обвинява олиата за „епидемията от затлъстяване“.

Новото проучване идва само дни след друго изследване на Университета на Южна Флорида, което свърза семенните олиа с увеличаването на случаите на рак на дебелото черво при младите хора.

Учените подозират, че тези мазнини са опасни по два начина: първо – засилват възпалителните процеси, които подпомагат растежа на тумори, и второ – отслабват способността на организма да се бори с тях.

В рамките на проучването половината пациенти били поставени на диета с малко омега-6 и повече омега-3, а другата половина продължила обичайния си режим. Това означавало да намалят пържени храни, чипс и тестени изделия и да увеличат консумацията на риба тон и сьомга. Калориите били приблизително еднакви, но съотношението на мазнините било различно.

След една година туморите били изследвани. При пациентите на диета признаците за агресивност на рака намалели с 15%, докато при тези на стандартна западна диета те се увеличили с 24%. „Тази разлика ясно показва, че промяната в храненето може да помогне за забавяне на растежа на рака и дори да отложи необходимостта от по-тежки терапии,“ казва д-р Аронсън.

Изследователите обаче уточняват, че са нужни допълнителни проучвания, преди да се направят категорични заключения. По принцип лекарите съветват да се следва балансирана диета, а не да се изключват напълно цели групи храни.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK

 

 

Най-четени
Най-нови
Проф. Стоянович за матурите: Нивото много падна, сега завършващите в голяма степен са просто полуграмотни

Проф. Стоянович за матурите: Нивото много падна, сега завършващите в голяма степен са просто полуграмотни

Военен самолет катастрофира при кацане

Военен самолет катастрофира при кацане

Здравният министър разпореди незабавни проверки заради смъртта на бебе в Търговище и родилка в Сливен

Здравният министър разпореди незабавни проверки заради смъртта на бебе в Търговище и родилка в Сливен

Аутопсията разкри: Починалото в Търговище бебе е страдало от тежка пневмония и сърдечна малформация

Аутопсията разкри: Починалото в Търговище бебе е страдало от тежка пневмония и сърдечна малформация

Трима загинаха, а един е в критично състояние след тежка катастрофа край Пловдив (СНИМКИ)

Трима загинаха, а един е в критично състояние след тежка катастрофа край Пловдив (СНИМКИ)

Две шествия в столицата: „София прайд“ и „Шествие за семейството“ минават по главни булеварди в събота

Две шествия в столицата: „София прайд“ и „Шествие за семейството“ минават по главни булеварди в събота

 „Администрацията спокойно може да се намали с до 30 хиляди души“

„Администрацията спокойно може да се намали с до 30 хиляди души“

1000 излитания и кацания за 15 часа: Български пилот атакува рекорд на Гинес

1000 излитания и кацания за 15 часа: Български пилот атакува рекорд на Гинес

Напрежението между Иран и САЩ: Увеличават се сигналите за вероятна сделка

Напрежението между Иран и САЩ: Увеличават се сигналите за вероятна сделка

„Продаваше един и същ апартамент по два или три пъти“: Кой е Олег Невзоров?

„Продаваше един и същ апартамент по два или три пъти“: Кой е Олег Невзоров?