Австралийското правителство внесе в парламента законопроект за забрана на социалните мрежи за деца под 16 години. За системни нарушения се предвижда глоба до 49,5 милиона австралийски долара или 30,5 милиона евро.
Австралия планира да изпробва система за проверка на възрастта, която може да включва биометрични данни или разпознаване с документ за самоличност, за да контролира спазването на възрастовата граница.
Мярката ще окаже влияние върху платформите на „Мета“ – „Инстаграм" и "Фейсбук", на социалната мрежа „ТикТок“ на компанията „Байтденс“ и на социалните мрежи на Илон Мъск - „Екс“ и „Снапчат“.
„Това е забележителна реформа. Ние знаем, че някои деца ще намерят заобиколни пътища, но изпращаме послание към компаниите собственици на социални мрежи да ги разчистват от профили на деца“, каза премиерът Антъни Албанезе.
Премиерът на Австралия уточни, че децата ще продължат да имат достъп до платформи за размяна на съобщения, онлайн игри, здравни и образователни приложения като платформите за помощ за психичното здраве, „Хедспейс“, „Гугъл класрум“ на „Алфабет“ и „Ютюб“.
Опозиционната Либерална партия обяви, че ще подкрепи закона, а независими депутати и партията „Австралийски зелени“ поискаха повече подробности за проектозакона.
Лейбъристкото правителство на Албанезе твърди, че прекомерната употреба на социалните мрежи представлява риск за физическото и психичното здраве на децата и посочва по-специално рисковете за момичетата от порнографски изображения.
„За твърде много млади австралийци социалните мрежи могат да бъдат вредни. Почти две трети от австралийците на възраст между 14 и 17 години гледат изключително вредно съдържание онлайн, включително злоупотреба с наркотици, самоубийства или самонараняване“, каза пред парламента министърът на комуникациите Мишел Роуланд.
Законът ще принуди социалните платформи, а не младежите или родителите им, да вземат подходящи мерки, за да гарантират, че възрастовите ограничения се спазват.
Предложеният закон ще съдържа солидни разпоредби за защита на личните данни, включително изискване платформите да унищожават всяка събрана информация, за да се запазят личните данни на потребителите, каза Роуланд.