Британският „Гардиън” по стъпките на АМ „Струма” и плановете за строеж през Кресненското дефиле – в подробен материал, вестникът проследява всички интереси в строежа на аутобана.
„Проектът за магистрала, който ще свърже Германия с Гърция, е смятан за изключително важен за туризма, търговията и транспорта. Поради тази причина Европейския съюз предлага да насочи общо 673 милиона евро към този проект до 2020 година”, пишат от вестника.
Кресненското дефиле е описано като зашеметяващо с богато разнообразие на флора и фауна. „Почти 18 километровата отсечка в Кресненското дефиле е важен маршрут за миграцията на мечки, вълци и чакали”, посочват още „Гардиън”.
От изданието посочват, че по ирония на съдбата ЕС е финансирала и програма за рекултивация на Кресненското дефиле с животински видове. Поради тази причина предлагат да осигурят 1 млрд. евро за строеж на пътя с условие, че той бъде изграден изцяло под земята.
„Експерти от българска страна поясниха пред „Гардиън”, че това е невъзможно и в момента се изготвят нов алтернативен маршрут”, пишат от вестника. По думите им до два месеца ще публикуван документ, в който се обяснява защо не може да бъде построен тунел през дефилето. „Там ще пише, че мястото е застрашено от земетресения и има високо съдържание на уран в почвата”.
На този етап обаче има официална информация само за земетръсния риск, като част от изнесените факти са оспорвани.
Цитирана е и регионалният министър Лиляна Павлова, която обяснява, че през дефилето е единственият възможен вариант за магистралата, защото строителството през планините от двете страни би било изключително скъпо.
Местните хора смятат, че ако новата магистрала преминава през дефилето, това ще доведе до криза на цялата област и ще унищожи и малкото останал поминък.
Според един от кметовете в региона, Николай Георгиев, най-голям интерес към тази магистрала има Камарата на строителите в България. „Организацията е много силна, защото представлява едни от най-богатите хора в страната, които се занимават с инфраструктурни промени”, допълва Георгиев.
Според местни природозащитници изграждането на път през дефилето би застрашило животинските и растителни видове, може да доведе до свлачища и наводнения.
"Гардиън" цитира и представители на ЕК, според които строителството на надземен път може да има краткотрайни ползи, но те са по-малки от вредите, които ще бъдат нанесени на природата.
„Въпреки тези заплахи правителството е започнало да строи магистралата от двете страни на Кресненското дефиле с цел да се съедини по средата”, пишат „Гардиън”.