Франция и Германия се споразумяха да разработят нов изтребител, за да заменят съществуващите си въздушни ескадри, като част от серия мерки за подобряване на сътрудничеството в областта на отбраната и сигурността, показва документ, публикуван след френско-германска правителствена среща, състояла се днес в Париж, предаде Ройтерс.

Двете страни ще подготвят до средата на 2018 г. пътна карта за разработване на новия самолет, се казва в документа.

Френското и германското правителство приеха също да създадат и рамка за сътрудничество за създаването на следващия щурмови хеликоптер „Тайгър” и на тактически ракети „въздух – земя”.

„Искаме да имаме едно ново поколение бойни самолети, при което Европа ще има единство на проектите и иновациите”, заяви френският президент Еманюел Макрон на съвместна пресконференция с германския канцлер Ангела Меркел.

„Трябва да се опростят нещата, за да бъдем много по-ефикасни”, добави той, цитиран от Франс прес.

Документът съобщава също, че двете страни са приели да работят заедно по закупуването на наземна техника, включително тежки танкове и артилерия.

Очаква се до края на 2019 г. да бъде подписан договор за ръководения от Германия проект „Юродрон”, отбелязва Ройтерс.

С проекта за боен самолет се слага край на разрива, появил се след като през 80-те години на миналия век Франция се оттегли от проекта „Юрофайтър” и създаде собствения си самолет „Рафал” чрез фирмата „Дасо авиасион”.

В документа се посочва, че новата бойна система, която според анализаторите може да включва както пилотирани, така и безпилотни самолети, ще замени както „Юрофайтър”, така и „Рафал”.

Не се уточнява обаче дали и каква роля ще играе Великобритания – водещата военна сила в Европа, която е партньор в проекта „Юрофайтър”, заедно с Германия, Испания и Италия – в разработването на новия самолет.

В момента Европа има три бойни самолета – „Юрофайтър тайфун”, френския „Рафал” и шведския „Грипен”.

Някои анализатори, работещи в областта на отбраната смятат, че поради бюджетния натиск и големите разходи по разработката, може да остане само един модел, отбелязва Ройтерс.