Българският кораб „Вежен“ е задържан по подозрение в саботаж заради скъсан оптичен кабел във водите на Балтийско море между Латвия и шведския остров Готланд. По време на инцидента в района е имало три търговски кораба. Един от тях е санкциониран и e част от руския „сенчест флот“, каза външният министър на Латвия Байба Браже.

Все още не е ясно обаче дали става въпрос за българския кораб „Вежен“, а собственикът му - „Български морски флот“, категорично заяви, че не може да бъде включен в руския „сенчест флот“.

Безспорно задържането на „Вежен“ идва на фона на мисията на НАТО и регионалните страни в Балтийско море срещу т.нар. „сенчест флот“ на Русия. Политици и експерти предполагат, че той стои зад инцидентите с повредени морски кабели в региона през последните месеци. 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Какво означава руски „сенчест флот“?

Термините „сенчест флот“, „тъмен флот“ и „сив флот“ придобиха популярност след налагането на санкции върху руския износ на енергия след инвазията на Русия в Украйна, но определенията им остават противоречиви сред експертите, което води до объркване.

Анализаторите все повече признават, че по-широкото определение, което обхваща всички плавателни съдове, които нямат западна застраховка и принадлежат на компании извън ЕС/Г7+, отразява разнообразните тактики, използвани от Русия за заобикаляне на санкциите, и подчертава потенциалните рискове, свързани с тези операции.

Снимка: Reuters

В необвързващата си резолюция от 6 декември 2023 г. Международната морска организация (ММО) за първи път постигна съгласие за точно определение на термина:

„Асамблеята решава, че за целите на настоящата резолюция „тъмен флот“ или „флот в сянка“ означава кораби, които участват в незаконни операции с цел заобикаляне на санкциите, избягване спазването на правилата за безопасност или околната среда, избягване на застрахователни разходи или участие в други незаконни дейности, които могат да включват:

  • извършване на опасни операции, които не са съобразени с международните разпоредби и утвърдени и строги стандарти и най-добри практики в отрасъла;
  • умишлено избягване на инспекциите на държавата на знамето и на пристанищния контрол;
  • неподдържане на адекватна застраховка за отговорност или друга финансова сигурност;
  • умишлено избягване на търговски проверки или инспекции;
  • неработене в съответствие с прозрачна политика за корпоративно управление, която гарантира безопасност на лицата на борда и опазване на морската среда; или умишлено предприемане на мерки, за да избегнат откриването на кораба, като например изключват своята AIS (система за автоматична идентификация) или LRIT (система за идентификация и проследяване на далечни разстояния) или скриване на действителната самоличност на кораба, без законно оправдание.

Как възниква руският „сенчест флот“?

След нахлуването на Русия в Украйна Европейският съюз, Г-7 и съюзниците им наложиха мащабни санкции, насочени към руската икономика, по-специално към петролния сектор, в опит да ограничат приходите на Кремъл, с които той финансира военните си усилия.

Основните мерки включват ембарго върху вноса на руски нефт по море и ценови таван за нефта и петролните продукти, който ограничава печалбите, но все пак позволява продажби под определена цена.

Снимка: Reuters

В отговор на това Русия потърси нови пазари и създаде „флот в сянка“, за да заобиколи санкциите. За целта руският „сенчест флот“ използва „удобни флагове“ и сложни структури на собственост и управление, като същевременно прилага разнообразни тактики за прикриване на произхода на товарите си, включително:

  • прехвърляне от кораб на кораб;
  • прекъсване на работата на системата за автоматична идентификация; фалшифициране на позициите;
  • предаване на неверни данни;
  • други измамни или дори незаконни техники.

В допълнение към укрепването на военния арсенал на Русия, „сенчестият флот“, който се състои от все по-голям брой остарели и лошо поддържани кораби, работещи при минимално спазване на нормативната уредба, представлява значителен риск за околната среда, морската безопасност и сигурността.

Снимка: Reuters

Вътре в „сенчестия флот“ на Русия: Как работи той?

Използването на „флоти в сянка“ или „тъмни флоти“ не е нов феномен - страни като Иран, Северна Корея, Венецуела и Русия (дори преди пълномащабното ѝ нахлуване в Украйна) редовно са прибягвали до него в миналото.

След налагането на международните санкции в отговор на нахлуването си в Украйна обаче Русия издигна използването на „сенчестия флот“ на друго ниво, както по отношение на числеността, така и по отношение на сложността на използваните механизми, се отбелязва в доклад на Европейския парламент.

В доклад на KSE се оценява, че Русия е инвестирала 10 млрд. щатски долара в развитието на своя „сенчест флот“, за да продължи да търгува с руски петрол на пазарни цени, като избягва корабите, пристанищата и финансовите и морските услуги на Г7/ЕС.

Снимка: Reuters

Руското правителство се е съсредоточило по-специално върху:

  • прехвърляне на танкери, които преди това са били собственост на руски субекти, на нови управляващи дружества;
  • закупуване на кораби на възраст над 15 години от изчистения флот, които преди това са имали P&I застраховка от International Group (IG);
  • придобиване на много стари кораби (над 20 години) както от флота в сянка, така и от флота за разчистване.

Много кораби от „сенчестия флот“ използват „удобни флагове“ на държави, които са по-малко склонни или неспособни да прилагат западните санкции. Сред основните държави, чиито флагове се използват от танкери в сянка, превозващи руски суров петрол, са островите Кук, Есватини, Габон, Либерия, Малта, Маршаловите острови, Панама и самата Русия.

Много малко плавателни съдове, участващи в превоза на руски товари, работят изключително за Русия или други юрисдикции, на които са наложени санкции. Корабите руския „сенчест флот“ обикновено работят на непълно работно време или от време на време за руски клиенти, като често обслужват много клиенти и освен руски нефт превозват и товари, които не са под санкции.

Снимка: Reuters

В допълнение, руският флот в сянка редовно сменя регистрациите си между държави с удобен флаг, които не прилагат санкциите на ЕС/Г-7+. Всяка смяна изисква от правоприлагащите органи да установят отново връзки за проследяване, което често допълнително затруднява и забавя процесите на наблюдение и изпълнение.

Ответни мерки

Европа е санкционирала 79 плавателни съда в „руския сенчест флот“, като сред тях няма български, съобщиха вчера от Брюксел в отговор на кореспондента на bTV за европейските институции Десислава Минчева.

ЕС и съюзническите държави прилагат мерки за противодействие на уклончивите руски тактики. Те включват налагане на целенасочени санкции на конкретни плавателни съдове и засилване на международното сътрудничество за прекъсване на подобни дейности.

В резолюция, приета през ноември 2024 г., Европейският парламент призовава за по-целенасочени мерки срещу тези кораби в следващите пакети от санкции на ЕС, с посочване на всички отделни кораби, както и техните собственици, оператори, управители, счетоводители, банки и застрахователни дружества.

Снимка: Reuters

Парламентът настоява за автоматично санкциониране на плавателни съдове, които плават във водите на ЕС без известна застраховка, и настоява ЕС да засили капацитета си за наблюдение, особено с дронове и сателити, както и да извършва целенасочени инспекции по море.

Снимка: Reuters

Според членовете на ЕП държавите членки трябва да забранят целия внос на руски изкопаеми горива, включително втечнен природен газ и настояват ЕС сериозно да преразгледа двустранното си сътрудничество с трети държави, които помагат на Русия да заобикаля действащите ограничителни мерки, ако дипломатическите усилия се провалят.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK