Украинските сепаратисти или Москва носят отговорност за трагедията? Разследващите се надяват да получат отговора на този въпрос, след като анализират внимателно намерената черна кутия. Една от основните версии е, че самолетът е свален с ракета на ЗРК „Бук”. С такъв комплекс разполагат и руската, и украинската армия.
Докато светът все още се опитва да осмисли шока от втори падащ самолет само в рамките на няколко месеца, картина за това какво точно се е случило все още не е напълно ясна. Същата авиокомпания, същият тип самолет, но очевидно при различни обстоятелства.
Какво е ясно до момента?
Полет MH17 на Малайзийските авиолинии излита от Амстердам в 12:15 местно време с 298 пътници на борда - в това число и екипажът.
По план самолетът навлиза в Украйна на път за Куала Лумпур. Малко преди руската граница обаче ръководителите на въздушното движение губят контакт с Боинга.
По това време самолетът е на 10 000 метра височина, само на 50 километра преди руското въздушно пространство.
Maшината се разбива над Донецка област, където се водят сражения между украински войски и проруски сепаратисти.
Най-коментираната версия към момента е, че самолетът е бил свален с ракета.
Спорен прихванат разговор
Световните лидери настояват за международно разследване на трагедията. Официалните власти в Украйна обявиха случилото се за терористичен акт, извършен от проруските сепаратисти. Службата за сигурност на Украйна е прихванала разговор между бунтовници, в който единият докладва за случилото се. Автентичността на записа все още не е потвърдена.
Въздушното пространство, където е прелитал самолетът, до момента е било използвано от авиокомпанни от целия свят. Русия обвинява Украйна в създаването на условия за случилото се.
Истината е някъде там...
„Доста големи авиокомпании досега използваха това въздушно пространство, защото смятаха, че рискът е малък и лесно контролируем. Очевидно това трябва да се промени, тъй като вече рискът е на друго ниво”, коментира Крис Макджий - авиационен консултант.
„Искам всички факти на масата. Семействата на жертвите имат право на това. Сред загиналите има 154 холандци, както и други граждани. Семействата имат право да знаят какво се е случило”, настоя премиерът на Холандия Марк Рюте.
Още от момента, в който самолетът на Малайзийските авиолинiи се разпръсна на парчета над огромна площ, обвиненията за тероризъм и от руска, и от украинска страна не спират. Експерти са на мнение, че предвид конфликта и липсата на контрол разследването лесно може да бъде осуетено.
„Учудва ме самият факт, че черните кутии били намерени. От кого са намерени? Тя трябва да бъде заснета, да се види в какво състояние е, дали след това е отваряна. Лице, което няма оторизация, няма право да доближава черната кутия”, заяви инж. Ангел Порисов - експерт по авиационни произшествия.
„Разследването трае година или две, но предварителните резултати може да са готови до 3-4 работни дни. Тук имаме две разследвания - авиационно и другото - по военна линия”, обясни Алексанръд Младенов - авиоексперт.
Противоречията продължиха и до късно този следобед, заради неясната информация дали черната кутия е била намерена от спасители или от сепаратисти.
Това не е първият самолет от гражданската авиация, свален погрешка или нарочно. Историята познава няколко подобни авиокатастрофи, предизвиквали смъртоносни верижни реакции – вижте ги тук!