Европейският парламент одобри във вторник нови правила за по-безопасни и по-зелени мотоциклети. От 2016 г. те ще се прилагат за всички дву-, три- и четириколесни превозни средства от категории мотопед до тежък мотоциклет, съобщава пресслужбата на ЕП.

Тъй като тези превозни средства участват в 16 % от фаталните инциденти по пътищата в Европа, а в същото време съставляват едва 2% от трафика, депутатите одобриха по-високи изисквания за сигурност, както и по-строги стандарти за техните емисии.

Според новите правила системата срещу блокиране на колелата (ABS) ще е задължителна за всички „по-големи“ мотоциклети (тези над 125 см3), докато ABS или комбинирана спирачна система (CBS) ще се прилага за "по-малките" (под 125 см3), включително и за скутери.

До края на 2019г. се очаква Европейската комисия да представи анализ на икономическата целесъобразност и препоръки за това, дали правилата трябва да се преразгледат, за да се прецени, дали да се направи системата ABS задължителна и за по-малките мотоциклети.

Евродепутатите приветстваха и мерките за подобряване на видимостта на мотоциклетите и водачите чрез въвеждането на автоматично включване на светлините при пускането на двигателя.

Тъй като L категорията превозни средства замърсяват с непропорционално големи количества емисии, депутатите гласуваха за разширяване на стандартите за емисии Евро 4 за мотоциклети от 2016 г., както и за мотопеди от 2017 г., и Евро 5 за всички дву-и триколесни превозни средства от 2020 г.

Евродепутатите подкрепиха още и постепенното въвеждане на системи за бордова диагностика (СБД) за наблюдение на неизправности и улесняване достъпа до информация за вредните емисии, за да може превозното средство да бъде поправяно навреме.

Новият регламент, одобрен с 643 гласа „за“, 1 „против“ и 18 „въздържал се“, все още подлежи на одобрение от страните членки. Правилата ще важат само за новите превозни средства, продадени от 2016 г.